אמר שלשה המה אותם שהם מטיבי צעד כלומר שהליכתם היא הליכה נאה ומתוקנת ונוסף עליהם עוד הרביעי ועמו הם ארבעה וארבעתם הם מטיבי לכת ואמרו מטיבי לכת הוא דומה לאמרו מטיבי צעד. ליש גבור בבהמה והוא הארי ולא ישוב אחרנית מפני כל בריה ואולי כי בעבור גבורתו ושהוא לא יירא מפני כל ייטיב הליכתו.
זרזיר מתנים פירשו בו כלב הצייד ונקרא זרזיר מתניים בעבור היותו דק במתניו כאילו הוא אזור וזיר במתניו וכבר נודע מגבורתו שהוא יחרץ להלחם עם כל החיות ובעבור גודל לבו בגבורתו ייטיב הליכתו. או תיש ר"ל והתיש גם כן בעבור קלותו ושהוא נודע שיעלה בציחים ובסלעים ובעבור קלות הליכתו ייטיב לכת. וכן מלך אלקום עמו שלא יקום אחר להיות שוה במעלתו ומתוך גודל מעלתו ייטיב לכת.
ואפשר שהעניינים האלה הארבעה הנזכרים הם רמז אל עניינים נפלאים לא התבררה אמתתם. וכבר חשבו קצת החכמים שיהיו אלה הארבעה רמז לארבעת כדורים ויהיה הליש הנודע בגבורתו שהוא גבור בין שאר הבהמות ולא ישוב מפני כל רמז אל הגלגל התשיעי אשר ממנו התנועה היומית אשר היא טבעית לו. ובתנועתו זאת שהוא סובב בה מנקודה אחת עד שובו אל הנקודה ההיא בעצמה בכ"ד שעות מסיב עמו כל הגלגלים אשר בתוכו נמשכים אחר תנועתו הפך תנועתם הטבעית להם כי תנועתם היא ממערב למזרח ובעבור זאת הגבורה הנמצאת בו המשיל אותו אל הליש הגבור בבהמה.
ויהיה זרזיר מתנים רמז אל הגלגל השמיני והוא גלגל המזלות ונקרא זרזיר מתנים בעבור חשב האפוד היא אפודת גלגל המזלות האוגרת אותו במתניו אשר בה נתונות הי"ב צורות הם י"ב מזלות והמשיל גלגל הלבנה אל התיש בעבור קלות התיש וזה לדמיון קלות תנועת גלגל הלבנה ומהירותו שהוא יסוב פעם אחת לכ"ז ימים וח' שעות בקירוב וקרא השמש מלך אלקום עמו לפי שהוא מלך על כל צבא השמים ובעת שיקום אורו לא יקום אחר זולתו שהוא לרוב אורו יעלים אור כל צבא השמים.
והזכיר הגלגל התשיעי לפי שהוא מניע הכל בתנועתו והעליון על כל הגופים הנמצאים והזכיר גלגל המזלות אשר בו ארבעים ושמונה צורות הגלגל והזכיר השמש והירח שהם שני המאורות הגדולים.
והחכם הפילוסוף ביאר ואמר שלשה המה מטיבי צעד הוא הודעת שלמה עליו השלו' היות ענינים אלה שלשה מטיבי צעד ומחדשים התנועה השמימיית המהירית מכל התנועות האחרות המקומיות ולסבת זה נרמזת בצעד. והמצאת התנועה הזאת רמוזה בהטבה להיות ההמצאה הטבה מוחלטת כמו שהתבאר במקומו. וארבעה מטיבי לכת מכללם השלשה המתוארים כי ואם הארבעה הם עילת כל תנועה מקומית יסודיית הרמוזה בלכת לבלתי היותה המקרית בתנועה השמימיית ולהטבת תנועה כזאת והמצאתה אינם מספיקים שלשה יספיקו להטבת הצעד והמצאת התנועה השמימיית. וכוונתי באמרי כל תנועה מקומית יסודיית בתנועה הרצונית להוציא תנועת הקלים והכבדים כי ואם היא יסודית סבת הטבתה והמצאתה המהווה לבד באמצעות הכבדות והקלות כמו שהתבאר במקומו.
והראשון המטיב הצעד הוא ליש גבור בבהמה ועצום בהצטרפות אל הבעלי חיים האחרים והוא החשוק אשר לא ישוב מפני כל להיותו מניע בלתי מתנועע.
והשני הוא זרזיר מתנים ר"ל המצייר החשוק המתואר בחריצות וזריזות לבלתי היות לה מניעה כליית ועל תנועה מוחלטת. זרזיר הגשם החמישי.
והשלישי הוא התיש החושק באמצעות הזרזיר ותכלית תשוקתו הדבקות בחשוק כתשוקת התיש לעז והזכר לנקבה לפי דמיון רחוק.
והשלשה המתוארים מספיקים להטבת הצעד. אבל הרביעי הנוסף להטבת הלכת להיות בעלי הלכת וההליכה המקומית בליים וצריכים לכחות כליות מתחלפות הנעדרים מהם בלתי הצעד להעדר הכליון הוא מלך אלקום ר"ל הכח המנהיג הבליי המניע הבלי לבד ולא כח אחר באחרים. ולסיבת זה אין קימה עמו ולא נשיאות ומעלה באחרים. או אין עמו קימה להיותו נמצא בגופים התחתונים לבד.
ואחר הודעת שלמה הארבעה המתוארים הודיע כי אם נבלת בהתנשא אותך בחכמה ופעלת פעולות מגונות ומעשים בלתי נאותים הרמוזים בנבלה ואם זמות זמות ומחשבות בלתי ראויות שים יד לפה ותאלם ואל תדרוש שלום החכמה וטובת התושיה כי מיץ חלב התושיה והחכמה יוציא חמאת כל שלימות אם עיוני אם מעשי ולא נבלה וזמה ואם בהתנשאך בחכמה ודרשך בתעודה תתנבל ותתגנה בפעולות בלתי ראויות ומעשים לא נכונים תתנבל החכמה ותתגנה התעודה לסבת גנות פעולותיך ונבלות מעשיך להיות חושבים האנשים היות גנות הפעולה ונבלות המעשה בהמצאו בדורשי החכמה וחוקרי סוד התעודה מתחדש בהם לסיבת דרישת החכמה ולא לסבה אחרת ואם הם רבות. ועל כן אם נבלת ואם זמות שים יד לפה כי מיץ חלב החכמה יוציא חמאת שלימות ולא חסרון כמו שביארנו.
ולא יעלה על הרוח היות הקלות העון וגנות מעט ופעולה בלתי מגונה ובלתי מנבל החכמה להיות יוצא מעון קל עון מופלג מכבדות ומגנות חלוש גנות עצום ונבלה עצומה כמו שמיץ האף והחמה ואם בבחינתו אינו גנות עצום ועון מופלג בכבדות יוציא דם ר"ל רציחה המופלגת בכבדות.
ומיץ אפים המכוון בו הסברת פנים על תכונת פתוי והסתה בלתי מסכמת להסברה פנימית יוציא ריב לסבת המסירות המתחדש מהסברה המתוארת.
ביאור אחר הוא הודעת שלמה ע"ה היות ענינים ארבעה מטיבי לכת ועילת ההליכה וההשארות אם זמני ואם נצחי הנרמזת בהטבה להיות ההמצאה לפועל הטבה מוחלטת. ושלשה מהם מטיבי צעד לבד ההליכה הנצחית וההשארות הנצחי הרמוז בצעד לבלתי היות בו רדיפה וחיוב חלקיי בצעד אחד. והרביעי אינו מטיב הצעד אבל מטיב הלכת לבד ר"ל ההשארות הזמני שלא יאות לו צעד להיות בו רדיפה חלקיית.
הראשון שהוא ממטיבי צעד הוא ליש גבור בבהמה המכוון בו החי הנכבד והעצום בין החיים האחרים והוא העצם המלאכי. ולא ישוב מפני כל. אינו חוזר חלק אחר חלק להיותו כלו יחד. או אין בו השגה לסבת דבר מה בהיותה במטיבי צעד האחרים בבחינה אחת. והשני הוא זרזיר מתנים המכוון בו הגשם החמישי הזריז והחרוץ בפעולתו ואם יש בו השבה מה ורדיפת חלקים לפי חלקי התנועה הוא נצחי לפי בחינתו המוחלטת העצמיית ובהיקש אל כללות התנועה. והשלישי הוא התיש המכוון בו החלק הזכריי מן האדם לא הנקביי המטיב הצעד בבחינת עצמותו ואם לא בבחינת הכחות המשתמשת בהם. והרביעי המטיב הלכת הוא מלך אלקום עמו המכוון בו ההויה וההפסד שאין עמו לא קיום ולא עמידה.
ואחר הודעת שלמה הארבעה המתוארים הודיע כי אם נבלת בהתנשא והלכת בגדולות ובנפלאות ממך ואם זמות בהתנשאות ולבקש גדולות שמרה מחסום לפיך ושים יד לפה ולא תהרוס אל יי' לראות כי אם מיץ חלב ההשגה האפשרית יוציא חמאת שלימות ותשועה נפשית. מיץ אף להט החרב המתהפכת בבקשת גדולות יוציא דם ומביא רציחה נפשית ומיץ אפים הכרובים ובמתואר תאר שניות לשניות הכרובים יוציא ריב ומביא כליון והשחת' עולמית.
ביאור אחר דומה אל הביאור הראשון אשר בזה הקלף בקצת והוא הודעת שלמה היות הענינים שלשה מטיבי צעד ומתחדשים התנועה המהירות בהטבה אל המהירות הנרמזת בצעד. וארבעה מטיבי לכת מכללם השלשה המתוארים כי ואם הארבעה הם סבות התנועה על תכונה מוחלטת הרמוזה בלכת השלשה מהם הם סיבתה בהיקש אל המהירות להיות מהירות התנועה הרמוז בצעד מתחדש לסבת החשוק והציור והחפץ התחדשות עצמי. אבל הרביעי איננו סיבת הצעד כי אם בבחינה מקרית כמו שהתבאר במקומו.
והראשון המטיב הצעד ר"ל הממציא אותו להיות כל המצאה הטבה ליש גבור בבהמה המכוון בו החשוק שהוא המניע הראשון ולא ישוב מפני כל להיות מניע בלתי מתנועע.
והשני הוא זרזיר מתנים הנרמז בו המצייר החשוק והמתנועע ממנו.
והשלישי הוא התיש החושק החשוק באמצעות הזרזיר והמתנועע ממנו.
והרביעי הוא מלך אלקום עמו המכוון בו הכח המנהיג המניע הכלי לבד ולא כח אחר כאחרים ולסבת זה אין לו קימה ונשיאות ומעלה כאחרים להיותו מתנועע בלתי מניע בהיקש אל הכחות ואם הוא מניע הכלי.
ואחר הודעת שלמה הארבעה המתוארים הודיע כי אם נבלת בהתנשאות ומעלת החכמה ומנעת בר התושיה ואם זמות הנחת יד לפה ובלתי חוננך לאדם הדיעה והבינה חנן אלהים אותך אינו דרך ראוי ותכונה ראויה להיות מיץ חלב החכמה מוציא חמאה ושלימות ולסיבת זה אינו טוב למונעה ומיץ אף האיש שתמנע ממנו השלמות והחכמה אשר האף המתואר אינו כי אם תאות נקמה בבחינה צוריית יוצא דם להיות האף בבחינה חמרית רתיחה דמיית מתחדשת מתאות הנקמה. ומיץ אפים ר"ל מיץ שתי בחינות האף הנקראת אפים והם הרתיחה הדמיית ותאות הנקמה להיותך מונע ממנו השלימות מוציא ריב.