אל תקנא באיש חמס ואל תבחר בכל דרכיו. אחרי שהזכיר בפסוקים הקודמים שאין ראוי לענות החומר ולהכאיבו ללא סבה מחייבת אמר לא תחשוב עם זה שיהיו פעולות החומר פעולות רצויות וראוי שימשך האדם אחריהם רק הראוי הוא שלא תקנא באיש חמס והוא האיש החומס נפשו המשכלת ומונע ממנה המושכלות ונמשך אחר בהמיותו. או קרא הכח הבהמי איש חמס ואמר שאין ראוי לבחור ולאחוז לנפשו פעולה מפעולותיו כי כל פעולות החומר הם תועבה וקרא החומר נלוז בעבור ההעדר הדבק בו. אמנם עם הישרים והם האנשים ההולכים בדרך השכל ומתרחקים מתאותם סוד ה' נגלה אליהם וזה רצה באמרו כי תועבת ה' נלוז ואת ישרים סודו.
ואפשר שקרא הכחות השכליות בשם ישרים ואמר כי הכחות הגופניות הם תועבת ה' להמשכם אחר החומר ועם הכוחות השכליות שהם הישרים הוא ידוע ונגלה סוד ה' ית'. גם אפשר שקרא איש חמס בעל ההיקש המטעה ועליו אמר גם כן איש חמס יפתה רעהו והוליכו בדרך לא טוב ואמר ואל תבחר בכל דרכיו כלומ' אע"פ שתראה במקצת דבריו נכונה אל תבחר באחד מהם.