ואמר אחר זה בדעתו תהומות נבקעו ושחקים ירעפו טל כלומ' כמו שהנמצאות השפלות והגרמים העליונים נמצאו ונסדרו בחכמה ובתבונה כן הפעולות הנמשכות מהגעת הכחות השמימיות על היסודות הארבע והם עליית האידים אשר יתחייב מהם המטר והוא שכנה בבקיעת התהומות וכן ירידת הגשם אחרי שהאיד ישוב מים בפגישת קרירות האויר האמצעי הנקרא אבני שיש טהור והוא שכנה באמרו ושחקים ירעפו טל הכל נמצא בדעת ובתבונה. ולכן המשים עיונו בחכמה ובתבונה ובדעת ישכיל טבע העולם השפל ותכונת הגרמים השמימיים וסדרם ותנועתם וידע גם כן הפעולות המתחדשות מהגעת כחות הגשמים על היסודות.
ולפי הסדר אשר אנחנו בו שיהיה שם חכמה סתם רמז אל החכמה האלהית והתבונה אל החכמה הלימודית יהיה ענין הפסוק כן ה' ית' בחכמתו העליונה ובאלהותו סדר מציאות זה העולם השפל על הענין אשר הוא עליו ושמו כמו יסוד ודבר קיים להיות התנועה העליונה סביב דבר קיים.
ואמר כי החכמה האלהית חוקרת גם כן על סדר זה העולם ותיקונו. כי השכל העשירי אשר הוא השכל הפועל שהוא מכלל עולם הנפרדים אשר החכמה האלהית חוקרת עליו הוא חותם תבנית נותן הצורות בנמצאות השפלות ויחון הצורה לכל מי שזמן הגשם החמישי החומר. ואמרו כונן שמים בתבונה ר"ל כי חכמת הלימודים אשר מכללה חכמת המספר והשיעור והתשבורת יגיעו בם אל חכמת הגלגלים וצבאותיהם ואל ידיעת שיעורם ומרחקם מן הארץ ומרחקם זה מזה ושיעור עובי גרמיהם וביאור תנעותיהם השונות. והודיע שהסדר ההוא הנמצא בם נעשה בתבונה. ולכן מי שישכיל בחכמת הלימודיות הנקראות אמרי בינה ידע סדר צבאות השמים וכל מה שימשך בהם ומהם. ואמרו בדעתו תהומות נבקעו ושחקים ירעפו טל אפשר שחכמת הטבע קרא במקום הזה דעת אע"פ שדרך החכם הזה לקרוא חכמת הטבע בשם מוסר וקרא חכמת הטבע דעת לפי שבה יהיה ידיעת טבע הנמצאות השפלות. והזכיר עליית האידים ושובם מים לפי שתנועת הגלגלים אשר להם כוון הנביא באמרו וינועו אמות הסיפים מקול הקורא והבית ימלא עשן והוא רמז אל עליית האדים ויתחייב מזה הווית הדומם והצומח והחי וכאילו כוון החכם הזה להעיר שישתדל האדם בקניית החכמות השלש והם האלהיות והטבעיות והלימודיות לפי שבהם ומהם ידע אמיתת הנמצאות העליונות והשפלות וכל מה שיתחדש בהם. וממה שצריך שתדעהו הוא כי אמרו יסד ארץ וכן בחוקו מוסדי ארץ ואמרו גם כן איפוא היית ביוסדי ארץ וכיוצא בזה היה ראיה גדולה על היות הארץ הדבר הקיים אשר יסובו הגלגלים סביבו ולא תתפתה אחרי דיעות תלמי והחוזים הקדומים אשר המציאו גלגל היקף וגלגל יוצא המרכז ולפי דבריהם תמצא תנועה סביב דבר לא קיים רק סביב נקודה מדומה קצת תנועה תהיה סביב נקודה מדומה באויר וקצת תנועה תהיה סביב נקודה מדומה בין גלגל לגלגל מה שירחיקהו כל היקש טבעי. וכבר חבר חכם גדול ספר והמציא תבונה חדשה מבלתי שיתחייב גלגל היקף ולא גלגל יוצא המרכז כי אלו שני העניינים יחייבו מציאות תנועה סביב דבר לא קיים ומציאות הריקות. וכבר התבאר המנע מציאותם בחכמת הטבע.