כי את אשר יאהב ה' יוכיח וכאב את בן ירצה. כלומ' כמו שהאב המייסר את בנו כדי להסירו מדרך רע הוא מכוון לטובת בנו ולתועלתו והבן הוא חושב הייסורים ההם לעצמו לרעה ולא לטובה כן הענין במכאובי האדם ורעותיו שהוא יחשבם שה' ית' יביאם עליו לרעתו ועל דרך האמת כולם הם לטובת האדם אם להעיר אותו משנת האולת וכדי להסיר גאון לבו ויכנע לבבו הערל ואם כדי שיקבל פרי מעשיו הרעים בעולם הזה כדי שיהיה ראוי במותו אל תענוג העדן הרוחני וכמו שרוב הבנים לא יבינו כונת אביהם רק יחשבו הדבר ההוא ענין רע לעצמם. כן רוב העולם יצעקו על רעותיהם ויחשבו שיהיה הכל לרעתם. וכמו שהבן החכם יודע כי כל מה שיעשה אביו הן מן הטוב הן מן הרע אין המכוון ממנו להכאיבו ולצערו רק לדחות מעליו נזק יותר גדול ממנו כן החכם והמשכיל יודע כי חנון ורחום הוא ית' ארך אפים ורב חסד. ואם יצערנו יודע כי הצער ההוא הוא לדחות מעליו צער גדול ממנו.
ואמרו וכאב את בן ירצה ר"ל והוא רוצה בתועלת נבראיו לדמיון האב שרוצה בתועלת הבן והענין כי כמו שהאב רוצה בבנו ומתוך כך יכאיבהו כן יעשה האל ית' עמנו.