אמר כי האיש שהוא רש והוא משתדל לעשוק הדלים כדי שיעשר ויקום חילו לא הרויח מאומה כי ההון שיקנה האדם על דרך העושק לא יצלח כי יחול עליו בסבתו העונש האלהי והוא דומה במעשהו אל המטר הסוחף שאע"פ שדרך המטר הוא להוציא לחם מן הארץ זה המטר בעבור היותו סוחף והענין שיהיה נופל בחוזק לא יעשה תועלת באדמה. וכן מי שהוא רש ועושק דלים אע"פ שדרך קניית הממון להסיר הריש בהיות הממון נקנה על דרך העושק לא יעשיר בעליו. ולשון סוחף כמו מדוע נסחף אביריך ואומר אחריו לא עמד כי ה' הדפו מורה שענין נסחף נפל. וכן ענין מטר סוחף ואין לחם ר"ל נופל על הארץ. ובדברי רז"ל סחיפא שרי זקיפא אסור וענין סחיפא הפילה כלומ' הטה אותה ואם נדמה שתי המילות האלו ללשון ערבי שאמ' סיחפה הרוח את העבים כשירצו לומר העבירתם סחפתי את השער מן העור כלומר גרדתיו סחפתיו כשירצו לומר דחיתיו יהיה נכון גם כן ויהיה על ענין הזה ביאור נסחף אביריך נדחה ויהיה ענין מטר סוחף גורף ומוליך כל זרע וכל צמח.
ואפשר שכיוון באומרו גבר רש ועושק דלים כלומ' האיש שהוא רש מן החכמה ועושק הכחות השכליות ולא יתן להם לחם חוקם שהם המושכלות הוא לא יצלח במעשהו ופעולותיו לא יביאו אל שלימות כמטר הסוחף שלא יצא בסבתו לחם מן הארץ.