אמר כי בעלוץ הצדיקים והוא בעת גדולתם שיתנהג העולם על פיהם תרבה תפארת והענין שיהיו פעולות כל איש פעולות מפוארות ורצויות. אמנם בקום הרשעים ר"ל בעלותם אל מעלת הגדולה והשררה ויתנהגו בני אדם על פי עצתם יחופש אדם כלומר יחופשו האנשים ולא ימצאו כמו אחפש את ירושלים בנרות אש שיחופשו בעבור שהרשעים יתנכלו עליהם ויחפשו אחריהם כדי להעליל עליהם ואם שיברחו בעבור ממשלת הרשעים כענין מי יתנני במדבר מלון אורחים ואעזבה את עמי ואלכה מאתם כי כולם מנאפים עצרת בוגדים. ומתוך כך מי שידרוש אותם בעבור חכמתם צריך לחפש אחריהם כי לא ימצאם במקומם הידוע כי כבר ברחו כדי שלא לראות העול הנעשה בארץ.
ואם יהיה יחופש מן התחפש ובוא במלחמה אמר כי בקום הרשעים למשול צריך האדם השלם שלא ירצה לעשות כמעשיהם שיתחפש כלומר שישנה מלבושיו כדי שלא יוכר כי אם יוכר יענישוהו או יכריתוהו מן העולם.
ואפשר שקרא הכחות השכליות צדיקים והכחות הגשמיות רשעים ואמר כי בעלוץ הכחות השכליות והוא בעת שתגבר יד השכל ויתנהגו כחות הגוף על פי עצתו ירבה התפארת וההוד והענין כי מהם ומפעולותיהם לא יצא כי אם דבר מפואר רצוי וטוב בעיני אלהים ואדם ומפני זה ירבה התפארת וההוד בסבתם בעולם הזה כי בעלי המדות החשובות ישובחו ויפוארו וגם בהפרד הנפש מעל גויתה תכובד בעולם הנשמות ויתנו לה מפרי ידיה ויהללוה בשערים מעשיה. אמנם בקום רשעים והמה הכחות החמריות במלוך מלך זקן וכסיל יחופש הכח השכלי שהוא עצמות האדם ואיננו. או שיחפשו אחריו כחות הגוף להעבידו אליהם.
או יהיה ביאור יחופש ישתנה והענין כי במלוך הכחות החמריות הכח האלהי אשר כוון ממנו התכלית הטוב וההצלחה האמיתית ישנה פעולותיו והענין שהוא ישתמש במיני הפחיתיות ובחדש הדעות ובהאמנת דעות בטלות וזה רצה באמרו יחופש אדם.
ואחרי שאמר במקום רשעים יחופש אדם סמך אליו מכסה פשעיו לא יצליח כלומר בקום הרשעים ויחופש בעבור האנשים להזיקם מי שיכוין אליו לכסות פשעיו לא יצליח כי כל דבר לא יכחד מן המלך. ומדרך העולם שהאיש שהוא מודה ועוזב ירוחם.
מכל מקום אין לסמוך על זה לעשות הרע ולהודות אותו אחר כן כי אשרי אדם שהוא מפחד תמיד והאיש שהוא מקשה לבו יפול ברעה מפני שהמושל על עם דל כשיהיה רשע הוא לדמיון ארי נוהם ודוב שוקק והנגיד והוא המושל על עם דל הוא חסר תבונות לפעמים ורב מעשקות ושונא לקבל שוחד כי רוצה ליקח הכל ולפעמים יאריך ימים בממלכתו ולכן אשרי אדם מפחד תמיד ולא יקשה לבו אפי' על דבר קל פן יפול ברעה.
אמנם אם יגיע מרשע איש להרוג נפש זה אין לו תקנה עולמית והוא שסמך אל זה אדם עשוק בדם נפש עד בור ינוס אל יתמכו בו. ומי שהולך ולא יזיק לאחר לא בגוף ולא בממון תמים יושע ומי שהוא נעקש דרכים יפול באחת ולכן יש לכל אדם להמנע מהזיק לזולתו ולעשוק רק ישתדל בעבודת אדמתו כי האיש העובד אדמתו ישבע לחם ומי שהוא רודף אחר הריקים ישבע ריש. ומוסף על זה שאמרתי שישבע לחם הוא שאם יהיה איש אמונות יהיה רב ברכות כי יצליחהו ה' בכל מעשיו אמנם מי שהוא אץ להעשיר בדרך גניבה וגזל לא ינקה כי יענש.