אמר כי מצרף יש שבו יצרף הכסף ויבחן אם הוא כסף סיגים ואם הוא כסף נבחר והמקום אשר בו יצרף הכסף נקרא מצרף. וכן יש כור אשר בו יבחן הזהב אם הוא זהב מובחן ואם לאו. וכן יש כור ומצרף שבו יבחן האדם אם הוא אדם בצורתו האמתית או אם הוא בהמה על צורת איש. ומה הוא זה הדבר שבו יבחן האדם הוא לפי מהללו כלומ' בענין זה תבחן אותו שתראה איך יהללוהו האנשים כי אם תראה שהאנשים יספרו בשבחו ויהללו פעולותיו תדע כי הוא שלם. ואם תראה שלא יהולל תדע כי הוא לא הגיע אל השלמות שראוי שיהולל בעבורו.
או יאמר ואיש לפי מהללו כלומר והאיש תוכל לבחון שכלו לפי מה שתראה ממנו שהוא יהלל עצמו כי אם תראה שהוא יהלל עצמו תדע שהוא חסר ולא הגיע אל השלימות. ואם תראנו שפל בפני עצמו ולא יתהלל בדבר מן החכמה תדע שהוא הגיע אל השלמות מפני שהשיג מעלת אלהיו ית' ומעלת מלאכיו עושי רצונו ומעלת גלגליו וצבאותיהם גבורי כח עושי דברו והבחין קטנות ערכו במציאות לא יתהלל בדבר מן החכמה כי ידע כפליים לתושיה. וגם לא יתהלל במעשיו כי ידע חסד אלהים על ברואיו ומתוך זה תבחן בין השלם ובין הבלתי שלם כפי מה שתראה שיתהלל וזה מבואר.