אמר כי כמו שבאפס עצים והוא כשיכלו העצים יכבה האש לפי שהעצים הם סבתו כי הלחות אשר בעצים היא מזון השלהבת ובסור הסבה יסור המסובב. כן באין נרגן כלומר בעת שלא יהיה הנרגן נמצא והוא הרכיל ישתוק המדון והוא הריב לפי שדברי הנרגן הם יולידו הריב בין האנשים ולכן בעת שלא יהיה הנרגן נמצא שהוא הסיבה לא ימצא הריב שהוא מסובבו. גם אפשר שמדון הוא תואר אל האיש המריב ולפיכך אמר עליו ישתוק כי על הריב היה אומר יחדל הריב או כיוצא בו אמנם כוון לומר כי כשלא ימצא הנרגן שהוא מעורר המריבים האדם שדרכו להריב ישתוק ולא יריב כי הוסרה הסבה אשר בעבורה יריב.
ואפשר שזה המאמר דומה למה שאמר מחזיק באזני כלב המדבר בביאור בענייני הסודות או מי שמעורר אדם בלתי הגון עליהם. ולפיכך אמר באפס עצים תכבה אש כלומר בעת שתחדל מלדבר בביאור בענייני הסודות אתה תכבה אש המחלוקת והטענות. ובאין נרגן כלומר בעת שלא תהיה נרגן לגלות מסתרי התורה והחכמה לאוילים או לעוררים עליהם ישתוק המדון ואש המחלוקת.