אמר כי כמו שהצפור בעת שיגדל יעוף מקנו והוא הקן שנולד בו ושמה לא ישוב רק ילך אחת הנה ואחת הנה כאות נפשו. וכן הדרור והוא שם עוף כמו ודרור קן לה שהוא יעוף הנה והנה ולא ימד במקום קיים כן הקללה שיקללו האנשים זה את זה על חנם לא תחול הקללה ההיא במקולל. ולא ידענו טעם למלת חנם עד שהקללה אם תהיה חנם לא תחול ואם לא תהיה חנם תחול. גם חול הקללה במקולל לא ידענו על אי זה דרך יהיה והוא מן הדברים הנעלמים ורבים יחשבו שהקללה מטבעה שתזיק בכל ענין בין על חנם בין על לא חנם כענין החץ המושלך אשר מדרכו שלא ישוב אחורנית. אמנם החכם שאמר קללת חנם לא תבוא הוא על דרך הפלא שה' ית' יסיר הקללה מן המקולל כשתהיה על חנם. ולפי מה שכתוב לו תבוא בו"ו יאמר כמו הצפור שהוא נד הנה והנה ולבסוף יחזור אל קנו כאמרו גם צפור מצאה בית ודרור קן לה כן הוא הקללה שאע"פ שהיא על חנם תחול על המקולל והזכיר זה כדי שימנע מלקלל אחרים בידעו כי הקללה תעשה רושם במקולל וזה על דעת החושב כי הקללה תחול על המקלל. גם אפשר כי אומרו לו בו"ו ישוב אל המקלל. ואמר כי כמו הצפור שהוא נד הנה והנה וסופו לחזור אל קנו כן הקללה בהיותה על חנם תחזור אל המקום אשר נסעה ממנו והוא גוף המקלל והענין שתשאר הקללה עם המקלל ולא תחול במקולל.
ואפשר שקרא קללת חנם כל הקללות כשלא תצאנה מפי חסיד וקדוש או נביא ורמז בזה כי הקללות והוא הדין הברכות כשתצאנה מפי חסיד וקדוש או נביא יחולו והסבה היא כי הנביאים והקדושים והחסידים למעלתם דומים אל העצמים הרוחניים הפועלים בציור וזה יקרה להם בהתבודדם והתעלות נפשם ודבקותם באל ית'.