ואמר אחר זה שמים לרום וארץ לעומק כלומר שגובה השמים ועומק הארץ אין להם חקר כן לב מלכים אין לו חקר והענין שידיעתם מקפת על עניינים רבים אין להם קץ והוא כאלו אמר רום השמים ועומק הארץ ולב מלכים שלשה אלה אין להם חקר. ואמ' כן דרך הפלגה כי רום השמים ועומק הארץ יש להם חקר ונודע שיעורם בראיות אמתיות. או יהיה ענין הפסוק כן שמים לרום וארץ לעומק יש להם חקר אמנם לב מלכים אין לו חקר.
ולא יהיה אמרנו כי רום השמים ועומק הארץ יש לו חקר נפלא בעיניך כי אלו העניינים וכיוצא בהם התאמתו בראיות ברורות ועומק הארץ והוא קוטב כדור הארץ נודע מענין שני הכוכבים שהם סרני הגלגל הנקראים קטבים אשר האחד מהם בקצה הדרום והשני בקצה הצפון ואין להם תנועה כלל וכל חלקי הגלגל מתנועעים סביבותיהם. ומי שהיה עומד בגובה כדור הארץ היה רואה שני הקטבים האלה לא עולים מן הארץ ולא יורדים ואם היה הולך האדם כנגד אחד מאלו הקטבים היה מוצא הכוכב שהוא הולך לנגדו ומתקרב אליו עולה. והכוכב השני שהוא מתרחק ממנו יורד ונסתר מעיניו. ונסו החכמים כי בעת שיסדר האדם מהלכו וילך לנוכח האחד הקטבים וילך דרך ישר ולא יטה למזרח ולמערב הוא ימצא בכל קי"ג מילין ושליש מיל מאלפיים אמה המיל הקוטב שהוא הולך לנגדו עולה מעלה אחת מן הש"ס מעלות שהגלגל נחלק אליהן. ואחר שידענו כי מעלה אחת ברקיע אוחזת בהיקף הארץ קי"ג מלין ושליש מיל נוכל לדעת היקף כל הארץ ר"ל אורך הקו המקיף גובה כדור הארץ וזה יהיה אם נרבה ש"ס מעלות שהם מספר מעלות הגלגל על קי"ג מילין ושליש ויהיה לפי זה החשבון אורך הקו המקיף גובה כדור הארץ ארבעים אלף ות"ת מיל. ואם נרצה לעמוד על קוטר הארץ והוא עומק הארץ נחלק הקו המקיף את הארץ לכ"ב חלקים ונחסר מהם א' חלק מכ"ב והמותר נחלק לשליש והוא יהיה שיעור קוטר הארץ. וביאור זה כשנחלק מ' אלפים ות"ת מילין לכ"ב חלקים יהיה החלק האחד אלף ותתנ"ד מילין וו' חלקים מי"א חלקים במיל. ואם נפחות אותם ממ' אלפים ות"ת ישארו ל"ח אלפים ותתמ"ה מילין וה' חלקים מי"א במיל. ואם נחלקם לשליש יהיה השליש י"ב אלפים ותתקמ"ח מילין וי"ו חלקים מל"ג במיל הם תתקס"ט אמות וכ"ג חלקים מל"ג באמה. ואחר שידענו שיעור הקו המקיף את כדור הארץ ושיעור קוטר הארץ יהיה תשבורת שטח הארץ ידוע משניהם וזה אם נרבה כל הקו המקיף שהוא מ' אלפים ות"ת על כל הקוטר שהוא י"ב אלפים ותתקמ"ח אלפים מלין וי"ו חלקים מל"ג במיל יעלו תקכ"ח אלפי אלפים ורצ"ח אלפים וקפ"א מילין וט' חלקים מי"א במיל והוא תשבורת שטח הארץ מכל צדדיה. גם אם נרצה לדעת תשבורת שטח כדור הארץ באורך ורוחב ובעומק תקכ"ח אלפי אלפים ורצ"ח אלפים וקפ"א מלין וט' חלקים מי"א במיל על שתות הקוטר שהוא אלפים וקנ"ח מילין וב' חלקים מל"ג וד' שישיות מד' חלקים מל"ג שהם ח' חלקים מצ"ט במיל יהיה העולה מהמספר הזה תשבורת כל כדור הארץ באורך וברוחב ובעומק. הנה הראינו דרך קרוב ידענו בו עומק הארץ אע"פ שלא יגיע שם ראות עינינו ולא נוכל להתחכם בידיעתו עם הכלים הנעשים להדריך הראות ולישרו אל הדבר הנראה ולדעת בו המרחקים. כל שכן שנוכל לדעת רום השמים עם גבהם עם הכלים והתחבולות הנעשים על זה הענין אשר בהם יודעו המרחקים.
ואפשר כי כוון החכם הזה באמרו כבוד אלהים הסתר דבר לומר כי החקירה והדרישה ממהות ה' ית' והעמיק בידיעת אופני הנהגתו הוא דבר נסתר ונעלם אין יכולת בשכל האנושי להשיג דבר זה על אמתתו וראוי למבינים להסתיר זה הדבר ולא לדמותו פן יפחיתוהו. אמנם החקירה בענין השכלים הנפרדים והצורות הנפרדות והוא שקרא אותם בלשון מלכים ראוי לאדם לחקור עליהם ולהשיג מהם כפי היכולת.
גם נוכל לומר כי כוון החכם הזה לומר כי ידיעת ה' ית' הוא על שני דרכים האחת ידיעת מהותו ית' והוא שרצה באמרו כבוד אלהים הסתר דבר והענין שזה הדבר הוא נמנע בחקינו. והשנית ידיעתו ית' מצד פעולותיו והוא שרצה באמרו וכבוד מלכים חקור דבר והענין שזה הענין הוא אפשר וראוי. ופירש אחר כן ואמר מה שאמרתי כבוד מלכים חקור דבר הוא שמים לרום וארץ לעומק ר"ל ידיעת אמיתת הנמצאות עליונים ותחתונים ומה שאמרתי כבוד אלהים הסתר דבר הוא לב מלכים אין חקר כלומר ידיעתו ית' מצד עצמותו ומהותו.
ויהיה קשר הפסוקים האלה עם הבאים אחריהם בענין זה כבוד אלהים להסתיר החטא שיחטא החוטא כנגדו ית' אחרי שיקובל העונש מן החטא ההוא כי אין לפרסמו כדי שלא ידעו הדבר אותם שלא ידעוהו פן ילמדו לעשות כדבר הרע ההוא. וכבוד מלכים הוא לחקור הדבר כדי להטיל יראתם על בני אדם וכל דבר לא יכחד מן המלך כי לב מלכים אין חקר כמו שהשמים לרום וארץ לעומק אין להם חקר וצריך להסיר הרשעים מפני המלכים ובכן יכון בצדק כסאם כמו שצריך להסיר הסיגים מן הכסף ובכן יצא הכלי לרצון הצורף והוא שסמך אל זה הגו סיגים מכסף וגו' הגו רשע לפני מלך וגו'. ואחר שהזכיר ענין המלכים אמר אל תתהדר לפני מלך ולא לפני מלך בלבד הזהירך שלא תתהדר אלא אף במקום גדולים אל תעמוד כי טוב אמור לך עלה הנה מהשפילך לפני נדיב וגו' ואם ישפילוך אל תצא לריב עמהם מהר פן מה תעשה באחרית המריבה בהכלים אותך רעך. ואם יכלימוך ריבך ריב את רעך וסוד אחר אל תגל פן יחסדך שומע ודבתך לא ישוב.