והפתית מענין פתות אותה פתים ועניינם השבר והחיתוך והבצוע. ומלת והפתית מורכבת מבניין הפעיל ומהבניין הדגוש כי על דרך בניין הפעיל היה לו לומר והפיתות על משקל ואתה הסיבות את לבם ועל דרך הבניין הדגוש היה לו לומר פתית על משקל צוית כל משבריך ענית סלה. והנה והפיתית הוא מורכב משני הבניינים יחד.
ואמר אל תהי עד חנם ברעך כי אם תעשה זה תפתת אותו ותשברנו בלשונך כלומר לא יקל זה המעשה בעיניך כי אתה בזה המעשה תשבר אותו.
גם יתכן להיות שישתמשו העברים בפתיתה בענין השחיטה כמו שישתמשו בו הערב בענין השחיטה שלא חתך את הסימנים. ועל הדרך הזה יתכן שנפרש והפתית בשפתיך תהרגנו בשפתיך ודמה פעולת עד שקר כאשר יעיד על אחד לפעולת השוחט בשחיטה שימתינו מבלי שיחתוך הסימנים כלומר אתה בהעידך עליו עדות שקר תהרגנו מבלי חתוך הסימנים אך בלשון בלבד ואפי' אם חטא לך האיש ההוא לשעבר אל תאמר כאשר עשה לי כן אעשה להזיקו בלשוני ואשיב לאיש כפעלו.
או יהיה והפתית מן וכי יפתה איש נערה בתולה ועניינו ואם פתית. ואמר אל תהי עד חנם להעיד עדות שקר ברעך לבקשת אדם אחר ואע"פ שאתה פתית כבר האדם ההוא שאתה עושה זה לבקשתו ונפתה לדבריך והעיד עדות שקר לבקשתך ולכן סמך לו אל תאמר כאשר עשה לי כן אעשה לו כלומר כאשר עשה לי אותו שאני מעיד עדות שקר עליו לבקשתו שהעיד עדות שקר לבקשתי כן אעשה לו גם אני להעיד עדות שקר לבקשתו ואשיב לו כפעלו.
ואחרי אשר זרז האנשים להכין בחוץ מלאכתם ולעבוד אדמתם ושלא יהיו עדי חמס ברעיהם הזכיר גנות אנשי העצלה ואמר על שדה איש עצל עברתי וגו' והנה עלה כולו קמשונים ואחזה אנכי אשית לבי. ועצתי היא מעט שינות ובכן יפרד העניות ממך.