אמר כי בראותך אויבך נופל ממעלתו אל תשמח כי לא תדע מה ילד יום. ובכשלו בא בחסרון הה"א ומשפטו ובהכשלו והזהיר בפסוק הזה שלא ישמח האדם בנפילת אויבו מפני שהיא מן המדות המגונות. כי על דרך החכמה ודרך מצות התורה צריך האדם להיות עובר על פשע. ועוד איך ישמח האדם על מפלת אויבו ואיך יתגאה בו ולא הפילו הוא וכמו שנפל אויבו בסבת סכלותו או בסבת חטאו לאלהיו כן יוכל לנפול הוא ואין זה מדרך החכמה לשמוח על דבר זה.
ואמר אחר זה פן יראה ה' ורע בעיניו והשיב מעליו אפו יראה שמלת פן במקום הזה היא במקום אולי כמו ועתה פן ישלח ידו ולקח גם מעץ החיים שענינו אולי. ואמר החכם הזה בנפול אויבך אל תשמח ובכשלו אל יגל לבך כי זה אשר הוא אויבך ואתה שונא אותו בעבור שחטא לך והזיקך בדיבור או במעשה אולי יבוא זמן שיראה את ה' כלומר שישוב מחטאותיו ויכיר את בוראו וישיג להכיר את מעלת אלהיו וגם יראה מה שרע בעיניו ר"ל ישיג להכיר מה שהוא רע בעיני ה' ית' והענין שאולי עדיין יבוא זמן שיכיר בוראו ויכיר ויתבונן הדברים שהם רעים בעיני ה' ית' ויתרחק מהם ומתוך כך הוא ישתדל שהאף והחימה שהביא עליו בסכלותו הן אף ה' ית' הן אף האנשים שחטא להם ישיבנו מעליו כלו' שהוא ישתדל לתקן כל מעוות הן מה שחטא והמרה עיני כבוד ה' ית' והן שירצה ויפייס עשוקיו כדי שישוב אף ה' ית' ואף אויביו מעליו ואתה שאתה מכלל אויביו תהיה מן המרוצים. וי"מ פן יראה ה' ורע בעיניו כלו' פן יראה ה' ית' זה שאתה שמח בנפילת חבירך וירע בעיניו זה הדבר ומתוך ראותו ית' זה שאתה שמח במפלת חבירך ישיב אפו מעל אויביך וישם לו שלום וזה הפי' רחוק מן האמת כי איך יאמר לא תשמח בנפילת אויבך פן יראה ה' וזהו דבר ברור ואמתי שה' ית' רואה כל ואין לומר עליו ית' פן יראה ה'. ועוד יאמר שהשם ית' ישיב אפו מעל אדם בעבור ראותו ית' אויבו שישמח מן הדבר ההוא והוא דבר רחוק מהשכל כי אם ה' ית' יקצוף על אדם בעבור חטאו והוא ראוי לעונש אפי' אם ישמח כל העולם מזה לא ישיב ה' ית' מעליו אפו כי הוא ית' יעשה מה שתגזור חכמתו וכיוצא בזה אין לומ' בחוק הבורא ית' רק בחוק האנשים שוכני בתי חומר אשר בעפר יסודם.
וזה הפסוק דבק לפסוק שלפניו שאמ' ורשעים יכשלו ברעה. ואמר לא די שלא תזיק אלא שלא תשמח אם יזיקו אחרים או אמר הרשעים כשיכשלו ברעה שתמצאם אל יגל לבך פן יראה ה' ורע בעיניו ואל תתחר במרעים ואל תקנא ברשעים כי לא תהיה אחרית לרע רק ירא ה' בני ומלך ועם שונים אל תתערב לשמוח בהכשלם וברעתם.