אמר אל תיגע עצמך לקנות עושר כלומר להרבות ממנו יותר על ספקך ומזאת הבינה שיש לך כלומר מזאת המחשבה להרבות מן העושר יותר מדי חדל לך והמנע מזאת המחשבה. ונתן הסבה בזה ואמר כי העושר והוא רבוי קנייני העולם הוא דבר כלה ואבד לשעתו והוא אומרו התעיף עיניך בו ואיננו כלומר אם תסגור מעט עיניך כהרף עין הממון ההוא לא יהיה נמצא. כי עשה יעשה לו כנפים כלומר יסבב ה' ית' סבות ויקח מזה ויתן לזה כפי מה שתגזור חכמתו ית'. וזה ידוע ומפורסם כי רבים ישכבו בלילה בעשרם וישכימו בבקר והם חסרי כל. ומלת תעיף עניינה תכפל כי תרגום וכפלת ותעוף וקרא סגירת העין בזה הלשון כי העפעפיים הם נכפלות בסגירת העין.
ויש מפרשים מבינתך חדל בענין זה כלומר אל תיגע להעשיר כי אם תיגע להעשיר תחדל מבינתך. ואפשר כי אמרו אל תיגע להעשיר בא לזרז על התלמיד שלא יקל בגרסא במה שילמוד מרבו ואע"פ שהוא נבון לב ביותר והוא מדמה בנפשו שאין לו להקפיד אם ישכח מה ששמע מרבו לפי שידע אותו בעברו על הדבר ההוא לטוב התבוננותו וזכות עיונו כי זה יגענו להשיג העושר ההוא ויאבד זמנו עליו ואלו היה גורס כראוי לא היה צריך ליגיעה ההיא והיה לו פנאי ללמוד מה שלבו חפץ. ועל זה הענין העיר באמרו אל תיגע להעשיר כלומר אחרי שאתה יכול להגיע אל עושר החכמה בלא יגיעה אל תיגע עצמך להעשיר ויכול להיות שאם תשכח מה ששמעת מרבך שלא תגיע אל השגתו לעולם ואל זה רמז באמרו התעיף עיניך בו ואיננו.