ונתן הסבה בזה ואמר כי אם יש אחרית ותקותך לא תכרת כלומר אל תקנא בחטאים כי סופם להיותם נכרתים מארץ החיים והוא עולם הנשמות אמנם ראוי שתקנא ליראי ה' ותדבק ביראת ה' כל היום כלומר בתמידות. אם יש אחרית כלומר אם יש בעולם גמול ועונש כמו שהוא דבר מפורש שיש דין ואית דיין ואית עלם אחרן ואית אגר טוב לצדיקייא ואית פורענות לרשיעיא לא תהיה מכת החטאים שהם נכרתים רק תקוותך לא תכרת. ויש לדעת כי הנצול מן הכרת הוא אשר נפשו צרורה בצרור החיים כי הנפשות צרורות בצרור החיים ונפש הרשע היא הנכרתת מעולמה ונפרדת מן הקשר של שאר הנפשות.
ולא תחשוב ששלמה ע"ה ספק בענין השארות הנפש באמרו כי אם יש אחרית רק דבר בלשון בני אדם כלומר אם הוא אמת הדבר שכבר התפרסם מהשארות הנפשות או כמו שהוא אמת ואמיתי קיום הנפשות והשארותם כן תקוותך לא תכרת. או יהיה אמרו כי אם יש אחרית כלומר אם תגיע אל האחרית והוא התכלית מיראת השם ית' תקוותך לא תכרת.
וזה הפסוק יש לו דבקות עם הפסוקים אשר לפניו כי אחרי שזירז האדם שלא ימנע מן הנער מוסר ויכנו בשבט אם צריך זירז הבן ואמר בני אם חכם לבך כלומר אם יש לך לב חכם נבון לקבל החכמה ייקל עליך למוד החכמה אחרי שאתה מוטבע על ידיעתה ותשמח בזה וישמח לבי גם אני. ותעלוזנה כליותי בדבר שפתיך משרים. אמנם לא יספיק לך היות לך לב מוכן אל הידיעה ובדברך מישרים רק שמע החכמה אתה בני וקבל אותה מלומדיה בענין שתהיה חכם. ואשר בדרך לבך כלומר ותדריך לבך בדרך החכמה ולא תהיה בכלל סובאי יין בזוללי בשר למו כי סובא וזולל יורש וקרעים תלביש נומה ושמע לאביך זה ילדך ואל תבוז כי זקנה אמך ואמת קנה ואל תמכור חכמה ומוסר ובינה ובכן ישמח לבי ותעלוזנה כליותי כי גיל יגיל אבי צדיק ויולד חכם ישמח לבי ולכן עשה פעולות שישמח בך אביך ואמך ותגל יולדתך.
ואם תחפוץ להסיר ממך עקשות פה המדות המגונות תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצורנה כי המסיתים אותך מהדרך הטוב הם רבים מכללם האשה הזונה והיין הגורם השכרות שהם סבת כל מרי והוא שאמר כי שוחה עמוקה זונה ובאר צרה ונכריה אף היא כחתף תארב ובוגדים באדם תוסיף. ואחרי שהזכיר ענין הזונה הזכיר היין ואמר למי אבוי למאחרים על היין לבאים לחקור ממסך.