אמר כי הסוס הוא מוכן בעבור יום המלחמה ומדרך העולם שמי שיש לו סוס דוהר הוא מנצח מי שאין לו סוס או מי שיש לו סוס חלש ממנו. אמנם על דרך האמת לא תחשוב כי הנצחון תלוי בגבורת הסוס רק לה' היא התשועה כלומר ה' ית' יושיע מי שיחפוץ. או יאמר ולה' התשועה כלומר ולמי שגזרה חכמתו יתעלה שתהיה התשועה כפי מה שסדר העתים ומערכות צבאות השמים כן תהיה תשועת הנוצח. דומה למה שאמר בספר קהלת שבתי וראה תחת השמש כי לא לקלים המרוץ ולא לגבורים המלחמה וגו' כי עת ופגע יקרה את כולם ולא יועיל החכם בחכמתו ולא הנבון בתבונתו ולא היועץ בטוב עצתו להכין סוס טוב לנצח מלחמתו כי לא תועיל החכמה והתבונה והעצה לנגד הסכמת ה' ית'.
ואחרי שהזכיר גנות הרשעים ושזבחם תועבה וגנות עד כזבים ושהוא מעיז פניו בפני מי שיעיד עליו שקר אמר מה גדלה אשמת מי שיביא עצמו לידי בזיון ולעשות פעולות מגונות כאלו כדי לקנות ממון והלא נבחר הוא השם מן העושר הרב ומכסף ומזהב נבחר השם הטוב. והעושר והריש הם ביד האל ית' והוא שסמך אליו עשיר ורש נפגשו עושה כולם ה' כי ה' מוריש ומעשיר ולפעמים יעני האדם בחסרון שכלו ובסבת פתיותו והוא אמרו ערום ראה רעה ונסתר ופתאים עברו ונענשו. אמנם בשכר הענוה ויראת ה' יגיע האדם לעושר ולכבוד וחיים. והצנים והפחים הם הנמצאים בדרך האיש העקש ומי שירצה לשמור נפשו יוכל להתרחק מהם בחכמתו. ולכן חנוך לנער על פי דרכו כי העשיר והוא שקנה מן החכמה דבר גדול על עניי הדעת ימשול ועבד לוה לאיש מלוה. לא תהיה כונתך להעשיר בכל ענין שיזדמן כי מי שזורע עולה הוא יקצור און ושבט עברתו יכלה ה' ית' עליו אמנם האיש שהוא טוב עין ולא ירצה להעשיר בחמס ושוד הוא יבורך כי לא די שלא ירצה לגזול אחרים אלא שהוא נותן מלחמו לדל להיותו טוב עין שהוא הפך רע עין ולכן ראוי לגרש הלצים שמתחכמים לגזול ממון אחרים ובכן ישבתו הריב והמדון וישבות דין והם הטענות וישבות הקלון. אמנם האיש שהוא אוהב הבריות והוא טהור לב והוצק חן בשפתותיו. הפך עד כזבים רעהו מלך. ועיני השגחת ה' הם נוצרים האיש שהוא איש דעת והוא מסלף דברי בוגד שמתחכם לקחת ממון אחרים בכזב ומרמה בעבור עצלותם שלא ירצו לעמול ולעבוד אדמתם ומוצאים להם אמתלאות והוא אמרו אמר עצל ארי בחוץ בתוך רחובות ארצח ונותן אמתלאות כי לא קנה חכמה בעבור שהם דברי מינים וחכמות זרות והוא אמרו שוחה עמוקה פי זרות זעום ה' יפל שם וזאת היא לדמיון האולת הקשורה בלב הנערים. או יאמר וזאת היא אולתם שגדלו עליה מימי נערותם ושבט מוסר ירחיקנה מהם כי מי שירצה לעשוק הדלים ולהוסיף על ממונם הוא גורם לו שתמורת העושר שיקוה להעשיר בקחתו ממון אחרים ילך הלוך וחסור. ולכן אתה בני הט אזנך ושמע דברי חכמים וחידותם אל תגזול דל כמו אלה הרשעים הנזכרים כי דל הוא ודי לו דלותו.