אמר כי כל אחת מן המחשבות שיחשוב האדם לעשות בדבר מענייניו המחשבה ההיא תגיע אל הפועל בשלימות כשיעשה בעצת יועץ חכם ורמז כי אם לא יעשנה בעצה לא תגיע אל תכלית טוב. ובתחבולות עשה מלחמה כלומר וברצותך להלחם עם זולתך או עם הצר הצורר אותך והוא יצרך הנלחם עמך מעודו עשה המלחמה עשה המלחמה ההיא בתחבולות ובערמה כי התחבולה תועיל ותעמוד במקום שלא תעמוד הגבורה כי טובה חכמה מכלי קרב.
ואפשר כי עשה מושך עצמו ואחר עמו והוא כאלו אמר מחשבות עשה בעצה שתכון רצה בו הוצא מחשבתך למעשה בעצה שתכון וזה ראוי בכל עסק שהוא בין בני אדם בהתמדה אבל כשתהיה המלחמה ביניהם הצורך רב לערמות ולתחבולות כדי להנצל מהרע הנלחם בכל מיני תחבולה אם לכח אם למשפט אם לשלום אם להכנע לפני האויב בעת צר אם לחלוק המחנה וכל אשר לו כדרך שעשה יעקב בפחדו מעשו אחיו. וזה החכם כוון תחילה במלחמה הנראית לעין בני אדם ואחר המלחמה הנראית בא להעיר על המלחמה הנסתרת היא מלחמת האדם בעצמו עם יצרו הרע שהוא נמשך לטבע האדם הצריך לעמידת הגוף ולקיום המין ואי אפשר לגרשו כלה. והאדם בו על מחשבות במה ימשך אחריו ובמה לא ימשך אחריו וצריך האדם להתיעץ בתורה ובעת שיבוא המלך זקן וכסיל וגדול וסבב העיר ללכדה ולהרסה יקום הילד המסכן וחכם כנגדו וימלט הוא את העיר בחכמתו ובתחבולותיו ומעט מעט יגרשנו ואז יכנע לפניו לבבו הערל.