אמר כי מחשבות רבות יש בלב האיש כי הוא יחשב לעשות בענין פלוני כך ובענין פלוני כך ולא יעלה בידו לעשות מה שחשב רק מה שיעץ ה' ית' וגזרה חכמתו כן יקום והוא כענין אמרו מה' מצעדי גבר כוננו ואדם מה יבין דרכו. ואפשר שזה הפסוק יש לו דבקות עם הפסוק שלפניו שאמר שמע עצה וקבל מוסר למען תחכם באחריתך אמר לא תחשוב שכל מי שישתדל על החכמה והמוסר יעלה בידו על השלימות כי לפעמים ישים אדם כוונתו ומחשבתו על דבר אחר הן בענייני העולם והן בדרישת החכמה ולא יעלה בידו כי אם יהיה מזג גופו בלתי ממוסך וניאות לקבלת החכמה לא יוכל עליה על השלימות כי מי יוכל לתקן את אשר עוותו. ומי שהוא מעוות בטבעו בטורח יוכל לתקן מעשיו כמי שנולד על מזג טוב וישר.
וכן מי שהוא בעל חסרון בטבעו ובמערכת כוכבי מולדתו לא יוכל להמנות עם השלמים והוא אמרו רבות מחשבות בלב איש כלומר רבות מחשבות יש בלב האיש לפעמים להישיר נפשו אל ההצלחה האמיתית ואל דרישת החכמה. אך מה שיעץ ה' ומה שחייבה חכמתו משנוי המזגים וההרכבות היא תקום ומי שמצא אשה כלומר שעלה לגורלו חומר טוב וניאות מצא טוב ויפק רצון מה'.
ואחרי שהזכיר כי רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום ולא כל אדם יוכל להשיג אל החכמה ואף אם ישיג אל החכמה מכל מקום מה שיעץ ה' ית' הוא יקום הזכיר דבר אחר מונע האדם מהגיע אל החכמה והיא תאות האדם שהיא מביאתו לידי קלונו וטוב הוא לאיש להיות רש מן התאוות מהיות מבקש המותרות לפי התאוה והם לחם כזבים.
ופירוש מאיש כזב מאיש ישתדל לקנות דמיון מכזב אמנם מי שיש לו יראת ה' ולא יסמוך גם אל חכמתו היא מביאתו לחיים ומי ששבע ילין בל יפקד רע כלומר לא יפקד לרעה רק יפקד לטובה ואינו מכת המתרשלים לקנות החכמה כמו העצל שהוא טומן ידו בצלחת וגם אל פיו לא ישיבנה ולכן ראוי לכל אדם להוכיח הלצים והפתאים המתרשלים והוא שסמך אל זה לץ תכה ופתי יערים ואפי' הוכיח לנבון יועיל כי יבין דעת כי מי שאין לו דעת הוא מבאיש ומחפיר יולדיו וקרוביו והוא משדד אב ומבריח אם .