אמר כי אינו דבר נאה ומתקבל שיהיה אל הכסיל תענוג כי לא יכיר בדבר של תענוג ושל כבוד כי כצרור אבן במרגמה כן נותן לכסיל כבוד. אף כי לעבד כלומר וכל שכן שאינו ראוי שהעבד והוא מטבעו אסף חרפת המדות והמעשים הרעים שיהיה הוא מושל ומנהיג השרים הנכבדים. ואמר אף שעניינו כל שכן בעבור הממשלה שהזכיר בענין העבד כי התענוג יהיה מדבר נקל ואפי' תענוג של דבר מה אינו ראוי אל הכסיל כל שכן שאין לומר שימשול הכסיל. אמנם העבד אע"פ שאינו כסיל אינו טוב שימשול על שרים מפני שהם מוטבעים על מדות מגונות.
ועל דרך האמת יאמר כי איננו ראוי אל המלך זקן וכסיל תענוג חזר וקראו עבד. ואמר כי אינו דבר הגון שימשול על כחות השכליות וקראו כסיל לרחקו מכל חכמה ושלמות ודבקותו אל כל מה שיביא אל פחיתות מעלה וקראו עבד כי המכוון במציאותו הוא להיות עבד אל הכח השכלי כי בו ובאמצעיתו ובאמצעות כליו יקנה מעלה על מעלתו כי הוא יחדש מופתיו במורגשות ומהם יעלה אל המושכלות הפשוטות מן ההרכבה החמרית.
ורצה באמרו לא נאוה לכסיל תענוג שאין דבר הגון שיהיה לכח היצר והתאוה מעלה ושלטנות וכל שכן שאינו ראוי שהדבר שהמכוון ממנו שיהיה עבד ימשול על הכחות השכליות ויעבידם תחתיו ויסירם אל משמעתו. או יאמר לא נאוה לכסיל תענוג כלומר אינו נאה בעיני הכסיל והוא היצר תענוג עולם הנשמות ולא יחפוץ בו ולא יתאוהו. וכן היצר נקרא עבד כי כן כוון ממנו אינו טוב בעיניו למשול בשרים כלומר לפעול פעולות נכבדות רצויות למצוא באמצעותם חן ושכל טוב בעיני אלהים ואדם כי הם לא יתאוו כי אם רע. ומלות לא נאוה משרתות באחרונה גם כן וכאילו אמר אף כי לעבד למשול בשרים לא נאוה.
ואפשר כי זה הפסוק דבק עם הפסוקים שאחריו שאמר שכל אדם האריך אפו ואמר כי אינו דבר נאה ומתקבל שיהיה לכסיל מעלה ותענוג וכל שכן שימלוך העבד וימשול על השרים כי השכל שיהיה באדם גורם שיאריך אפו ותפארת היא לו שיעבור על פשע ואלו המדות הם מיוחדות במלכים ואם ימלוך הכסיל או העבד לא יאריכו אפם ולא יעברו על פשע ולכן לא נאוה לכסיל תענוג ולא לעבד משול בשרים. מצורף אל זה שזעף המלך הוא כנהם הכפיר וכטל על עשב הוא רצונו ואם יהיו העבד והכסיל מלכים מי יעמוד כנגד זעמם ואיך יהיה כטל על עשב רצונם והם כסילים ומשולחים אל כל רע ואיך ימשלו וימלוכו העבד והכסיל והבן הכסיל הוא הוות אפי' לאביו וכל שכן לאחרים והוא מבלבל הנהגת ביתו לדמיון הדלף הטורד אחת הנה ואחת הנה והוא מריב עם נשי ביתו או עם אשתו וכל שכן עם הזרים. או יאמר כי הבן כסיל הוא לדמיון הדלף הטורד ולדמיון מדיני האשה כשתהיה אשת מדינים.