אמר כי האדם שינדב מהונו לזולתו המתן ההוא ירחיב לו והענין כי האנשים יכבדוהו עבור נדיבותו וירחיבו לו במושב וגם במתן ההוא יוליכוהו לפני הגדולים והם המלכים ובעלי הגדולה והעוצם לעמוד עמהם. וכמו שמתן האדם והוא נדיבות הממון ירחיב לו בעולם הזה וינחנו לפני הגדולים כן מה שיתנדב האדם השלם לחון זולתו ממה שחננו האלהים מן החכמה והשלמות הוא ירחיב לו כלומר יוסיף בשכלו כי הוא יוסיף בחכמתו בלמד החכמה לזולתו ויכבדוהו בני אדם עבור חכמתו. וכמותו המתן שעשה לזולתו בעולם הזה שהישיר בני אדם אל ההצלחה יקרב אותו למעלת האבות הקדושים ויתן לו ה' ית' מהלכים בין העומדים ההם.
ואחרי שהזכיר כי מתן אדם ירחיב לו והוא מה שישפיע על זולתו אמר צדיק הראשון בריבו ובא רעהו וחקרו כלומר אם יבוא האדם לחון זולתו בענייני האמונות צריך עיון גדול כי היו אמונות קודמות לקדמונים וחשבו שצדקו בכל מה שאמרו וזה נרמז מאמרו צדיק הראשון בריבו אחרי כן קמו חכמים אחרים אחריהם וחקרו על מה שאמרו הקדמונים וזייפו אמונתם וזה נרמז באמרו ובא רעהו וחקרו. אמנם לא זה ולא זה הגיעו אל תכלית האמת רק התורה האמתית היא חוננת האמת באמונת מציאות האל ית' חדוש העולם והתחדש הנפלאות ושהשגחה היא כללית ופרטית ואחדות האל ית' וכיוצא בזה. וזה נרמז מאמרו מדינים ישבית הגורל ובין עצומים יפריד.
וקרא חנינת התורה הדיעות האמיתיות בשם גורל להיות הגורל בורר החלקים בין השותפים כן התורה מעמדת כל דבר על מכונו ומסיר כל ספק מהלבבות.
ואמרו אח נפשע מקריית עוז ומדנים כבריח ארמון ר"ל ואם אומה או יחיד הוא נפשע מאמיתת האמונה אז יהיו עליהם ספיקות ומדינים לדמיון מה שיקרה אל הארמון כשנפשע הבריח הסוגר הכל. או קרא האמונה כולה קרית עוז ויהיה פי' אחד ור"ל אם יפסיד אדם עיקר אחד מעיקרי האמונה הוא כאלו נפשע הבריח מן הארמון.
או יהיה ביאור הענין כן והוא אמ' מתן אדם ירחיב לו שעניינו בהיות איש משכיל ישפיע מברכתו על זולתו ירחיב לו אמנם יש מונעים לאדם מהשכיל והוא שהכח החיוני אשר יצא ראשון הוא מחרחר ריב בבקש צרכיו כי יבקש היתרונות. ורעהו שהוא החלק השכלי שהוא אחריו הוא חוקר אותו ורוצה לקבל חלקו ויתעוררו מדנים ביניהם לזאת הסבה ולולי התורה התמימה הנמשלת לגורל שהיא השביתה המדינים במנוע המותרות היה מתמיד הריב ביניהם כי כל זמן שאין גבול ידוע בין האחים והשותפים יהיה ריב ביניהם. ולפיכך סמך אל זה אח נפשע מקריית עוז כלומ' בעת שהכח החיוני איננו מתרצה בחלקו והוא נכנס בגבול החלק השכלי אז תראה מדינים כאילו הוסר הבריח מן הארמון ותהיה כעיר פרוצה אין חומה.