ואמר אחר זה כל דרכי איש זך בעיניו כלומר כל אחד מדרכי האיש הוא זך בעיניו והכינוי במלת בעיניו שב אל האיש. ור"ל כי יש אנשים שהם חכמים בעיניהם וכל דבריהם הם זכים ונכוחים בעיניהם אמנם יש דרך ישר לפני איש ואחריתה דרכי מות. ולפיכך סמך אל זה ותוכן רוחות ה' כלומר מי שהוא יודע חשבון הרוחות הטובות והמקצרות הוא ה' כי הוא לבדו היודע זה האיש שדרכו זכה בעיניו אם היא זכה על דרך האמת ואם לאו. ואפשר שמלת בעיניו היא מענין אם בעיניו עמד הנגע ור"ל שכל דרכי האיש שהוא איש ואינו בהמה על צורת איש הוא זך במראיתו ונגליהו כי האנשים על הרוב ישימו מעשיהם הטובים וזכים לפי הנראה אמנם תוכן הרוחות והיודע מצפון לבבם הוא ה' כי הוא חופש כל חדרי בטן ובוחן כליות ולב.
ואפשר שהכנוי במלת בעיניו שב אל ה' הנזכר באמרו ומה' מענה לשון. ואמר כי כל אחד ואחד מדרכי האיש והם פעולותיו היא זכה וגלוייה וידועה לפניו ית' כי הוא ית' תוכן הרוחות. ואפשר שתהיה מלת זך תואר לאיש ואמר כי כל דרכי האיש הזך הם בעיניו ר"ל בעיני ה' ית' והענין שעיני השגחתו ית' הם עליו ועל דרכיו לטובה על דרך ואשימה עיני עליו. ומלת ותוכן הוא פועל נגזר מן ותוכן לבנים תתנו ור"ל והיודע מספר הרוחות הוא ה'. ואפשר שהוא נגזר מן תכונה המורה על תכונת הדבר ותבניתו ואמרו ותוכן רוחות ה' הוא נתינת סבה לאומרו כל דרכי איש זך בעיניו ויהיה ביאור הפסוק כן כל דרך מדרכי האיש הוא גלוי וידוע ידיעה זכה אצל הבורא כי הוא ית' גזר והמציא תכונת הרוחות הנושאות הכחות והפעולות והמחשבות ואחרי שהוא ית' המציאם בתכונה שישאו הכחות והפעולות אין ספק כי הפעולות והכוחות שאותם הרוחות נושאות ידועות לפניו ית' ידיעה זכה ומבוארת כענין הנוטע אוזן הלא ישמע אם יוצר עין הלא יביט.