ידוע כי פלס ומאזנים הם שמות מונחים לכלים עשויים להעלות בהם הדברים הנשקלים במשא ובמתן בני אדם והפלס הוא כמטיל ברזל שמתקנים אותו לשקול בו המשקלים גדולים והמאזנים הוא כלי למשקלים הקטנים. ואבני כיס הם לשקול כנגדם הדברים הנמכרים שהאדם מדקדק עליהם מהם ככר ומהם חלק ככר מהם ליטרא ומהם חלק ליטרא מהם אונק' ומהם חלק אונק' וקראם אבני כיס כלומר אבנים לדעת בהם השיעור והחשבון ויהיה ביאור כיס חשבון מן במכסת נפשות תכוסו על השה ולפי שהיושר הידוע בהשואה בין בני האדם הוא זה המשיל בו החכם הזה דרכי האדם והנהגת ה' ית' לברואיו שיחשבו עליה רבים מעמי הארץ מה שהוא שקר לפי שמצאו אצל בחינתם יתרון לזה על זה עד שייחשו זה אם למיעוט השגחה אם לרוע הנהגה אם לחוסר ידיעה ואלו השיגו הענין לפי בחינת המציאו הנמצא כולו ידעו שהכל עשה ועושה על סדר והנהגה הן הדברים הגבוהים הן הדברים השפלים והוא מה שאמר פלס ומאזני משפט לה' מעשהו כל אבני כיס רצה בו פלס משפט ומאזני משפט לה' ובא משפט הנה במקום יושר כמו שבא יכלכל דבריו במשפט ופלס ומאזני משפט במקום הזה נאמרים על חכמת ה' ית' שהוא רצונו שגזר להיות שם נבראים שהם צורות נפרדות מחומר ונבראים מורכבים מחומר ונבראים שהם מורכבים מנושא וצורה והם קיימים ולא משתנים מורכבים מחומר וצורה שהם משתנים מצורה אל צורה. וכל נברא מהם השיג לפי מה שהוא לפי טבע מציאותו הגדול לפי גדלו והקטן לפי קטנו והכל מחסד ה' ית' ולרצונו וחפצו ממציא לכל כפי הראוי לו לפי חמרו ומה שחסר למי שחסר הוא לפי טבע ההעדר הדבק אל החומר המשתנה שנדבק אליו בהכרח המציאות ההוא ובבחינת האמת אין שם חסרון ומה שהעדיף המעדיף מהם אין שם רק דמיון גמור כי אין התוספת ההוא שלימות ואולי הוא חסרון לסכלות בעליו לא העדיף המרבה והממעיט לא החסיר הכל יוצא כפי יושר הפלס והמאזנים הישרים שהם לה' ית'.
או כוון בפסוק הזה לומר כי לבורא ית' יש פלס ומאזנים עשויים על דרך היושר כדי לשפוט בהם בני אדם ולשקול מעשיהם והענין שלא יחשבו האנשים שלא יענשו בעבור רשעם כי כל מעשה האלהים יביא במשפט על כל נעלם אם טוב ואם רע כדי לגמול טוב על מעשה הטוב ורע על מעשה הרע ואמר על דרך הרחבת הלשון כי יש לה' ית' פלס ומאזנים של משפט והמכון הוא שה' ית' ישפוט בני אדם על קו המשפט כפי מה שתגזור חכמתו ית' ואנחנו נסכל אופני החכמה ההיא.
ואמרו מעשהו כל אבני כיס כלומר כי הוא ית' גלוי לפניו חשבון המעשים הטובים והרעים וכפי ערכם יהיה הגמול והעונש וקרא אבני כיס האבנים או הפרוטות אשר בהם יחשב האדם חשבונותיו ואמר כי מעשהו הם האבנים אשר עמהם ישים האדם חשבונותיו ואם כן אין ספק כי ידע לכוין חשבונות המעשים הטובים והרעים ואמר כן על צד הרחבת הלשון. או יאמר מעשה ידיו הם המשקלות אשר ישימו בכף מאזנים לשקול כנגדם הדברים הנשקלים ואם כן לא נעלמה מעיני ידיעתו שקילת הזכיות והחטאים.