אמר כי דרך העצל והוא הדרך שצריך העצל לדרוך בו נראה בעיניו כאילו היא גדורה בקוצים וסלונים לא יוכל לדרוך בה על הדרך שאמר אמר עצל שחל בדרך ארי בין הרחובות. אמר עצל ארי בחוץ בתוך רחובות ארצח. אמנם אורח האנשים הישרים שהם הפך העצל והם החרוצים והמהירים במלאכתם היא דרך סלולה כי הם יעשו פעולותיהם בזריזות ולא יבקשו תואנה להתרשל ממלאכתם. וכן האיש העצל והמתרשל בבקשת החכמה תראה בעיניו דרישת החכמה מסופקת ומבולבלת בעבור שלא למד הצעותיה ולא עסק בה כראוי ולפיכך יתבלבל שכלו ולא ידע הדרך לעבור בה. אמנם הישרים ימצאו דרך החכמה סלולה מן הספקות והמכשולות כי ילמדו החכמות על הסדר כפי המבוקש.
ואחרי שהזכיר כי דרך העצל נראית בעיניו כמשוכת חדק ואורח הישרים נראית בעיניהם אורח סלולה אמר כי הבן החכם להיות אורח החכמה בעיניו אורח סלולה יקנה מהחכמה דבר גדול בענין שישמח בו אביו. אמנם הכסיל למאסו בחכמה הוא בוזה אמו. וסמך אל זה אולת שמחה לחסר לב להודיע כי האיש שהוא חסר לב האולת שיעשה היא נותנת בלבו שמחה כאילו עשה ענין גדול ואמנם האיש שהוא איש תבונה הוא ידרוך דרך ישרה.