אמר כי במקום שאין שם שוורים אשר עמהם יחרשו השדות אבוס בעליהם והוא אוצר התבואה הוא בר כלומר נקי וריקם מן התבואה ופירוש בר נקי. או ר"ל אבוס הבר הוא בר. ורוב תבואות בכח שור הוא נתינת סבה כלומר למה באין אלפים אבוס בר לפי שרוב תבואות הם בכח השוורים. וכמו שיקרה זה בענין עבודת האדמה כן יקרה בקניין החכמה כלומר במקום שלא יהיה השתדלות רב ושקידה רבה על עסק קניין החכמה בעליה והוא המשתדל לקנותה הוא נקי וקרח ממנה כי החכמה לא תמצא רק בעמל גדול והוא מה שביאר באמרו ורוב תבואות בכח שור כלומר רבוי החכמה ימצא בכח המשתדל והנושא עול התורה על צוארו לדמיון השור הנושא העול כמו שאמרו רז"ל על צד המליצה זאת התורה אדם כי ימות באהל אין דברי התורה מצויים אלא במי שממית עצמו עליה באהלי החכמים.
ואפשר כי אמרו ורוב תבואות בכח שור רצה בו הצורה אשר באפודת הגלגל השמיני הנקרא מזל שור לפי שבהיות השמש במזל זה יגדלו התבואות בארץ ישראל ויהיה ביאור הפסוק כן במקום שאין השוורים שהם עובדי האדמה מצויים אוצר התבואה הוא ריק. אמנם אעפ"י שהשוורים הם הסבה הקרובה להמצאות התבואות יש שם סבה אחרת רחוקה ונעלמת והיא הסבת הגלגלית.
ואמר כי רבוי התבואה יהיה בכח המזל הנקרא שור ואמר כי לא תספיק העבודה לבדה אם לא תעזור גם בזה סבה עליונית גלגלית. והזכיר על צד המליצה השור אשר בארץ והשור אשר בשמים. ובא להעיר בפסוק זה ענין גדול זכרוהו אנשי החכמה והוא שיש שלשה עניינים והם המלחות ר"ל רכיבת הים. ועבודת האדמה ורפואת החולה. אין תכליתם נמשך אחר טוב ההנהגה בהם. וזה כי אתה תרכב הימים בזמן ראוי ועל ספינה ראויה ועם כל דבר הצריך לרכיבת הים ועם כל זה לא ילך ענין רכיבת הים אל תכלית טוב מפני שעם כל זה הוא צריך אל סבה אחרת והוא עמידת הזמן על דבר נאות כי אם ישתנו הרוחות ויהיה סער גדול בים תשבר הספינה ולא יועיל טוב הזמן שיהיה בעת רכיבת הים וטוב הנהגת המלחים ותוקף האניה מפני שהדבר שהוא חוץ ממנה והוא הרוח יעות כל מה שתקנו יורדי הים בחכמתם. וכן רפואת החולה אפשר שימצא שיכיר חולי החולה וידע דרך רפואת החולי ההוא ולא יחסר דבר מכל הצריך לרפואתו ועם כל זה נתנה שהחולה יהיה נשמע למצות הרופא ולא ילך ענין רפואת החולה אל תכלית טוב. וזה שעם כל אשר זכרנו צריך להיות ענין אחד והוא שיהיה בגוף החולה מן הלחות העקרי אשר הוא לגוף כמו השמן בנר הדולק כי כמו שהנר ידלק ויאיר בהיות השמן בנר כן בהיות מן הלחות העיקרי בגוף האדם מטבעו שיחיה אם לא ימיתוהו מקרים החיצונים. וכן הענין בעבודת האדמה שאתה תזרע האדמה בטוב העתים ותעבוד הקרקע כפי הענין הנהוג והצריך ועם כל זה לא תלך ענין התבואה ההיא לפעמים אל תכלית טוב וזה שיש סבות אחרות ישחיתו לפעמים ברגע התבואה העומדת לקצירה כמו הברד והשדפון וזולת זה. ואל זה הענין כוון באמרו ורוב תבואות בכח שור כלומר לפי טבע העולם במקום שאין השוורים לעבוד האדמה או בעת שלא תעבד האדמה על משפטה יהיה אוצר התבואה ריק. אמנם לא תחשוב שבעת עבדך האדמה ועשותך כל הצריך בעבודתה יחייב שילך הענין אל תכלית טוב כי עדיין יש סבה עניינית כוכביית והוא שרוב גדול התבואות הוא בכח המזל הנקרא מזל שור וכמו שיש מזג כוכביי מועיל בעבודת האדמה כן יש מזג כוכביי מעותד להשחתת התבואה. וכמו שבעבודת האדמה יועילו הסבות הגלגליות ויזיקו לפעמים כן יקרה בכל קנייני העולם ובקניין החכמה גם כן שבעת שלא יהיה השתדלות ועסק ועמל גדול בקניין החכמה בעליה ישאר נקי וקרח ממנה. אמנם עם כל ההשתדלות והעסק צריך לדעת כי יש מזג כוכביי מועיל בקניין החכמה כי הוא יחדש במזג האדם הכנה טבעית ישרה וממוסכת מוכנת לקבל כל חכמה וכן בהפך זה ועל האדם אחרי כן לבחור הטוב לו והכל תלוי בבחירתו.
ואחרי שהזכיר ורב תבואות בכח שור שבח מדת הענוה ובלעדיה לא יגיע האדם אל תכליתו. וממעלת העניו שאם יצטרך להעיד על דבר הוא עד אמונים ולא יכזב או יאמר שהוא עד אמיתי מעיד שעשה ה' ית' את האדם ישר ומי שירצה להגיע אל המכוון ממנו הרשות בידו שהרי זה שדבק בענוה הצליח. אמנם הכסילים יפיחו כזבים ויעידו עדות יאמרו כי השתדלו ולא עלתה בידם ההצלחה והאמת הוא שהוא דבק בלצים והתחבר אליהם בקש חכמה עם חברת הלצים ולא מצאה. אמנם הדעת הנקל לנבון שיתרחק מחברת הלצים והם בעלי השיחות בטלות ולכן עצתי היא לך מנגד לאיש כסיל כלומר התרחק מחברתו ואם לא תכיר אם הוא כסיל יהיה לך שפתי דעת כי החכמה היא להיות האדם ערום כדי שיוכל להבין הדרך שידרוך בכל ענין והאולת שהיא בכסילים פריה היא אולת גם כן. ודרך האויל להליץ אשם אמנם בין הישרים לא תמצא כי אם רצון כלומר דבר רצוי לאלהים ולאנשים.