אמר כי יש אדם שהוא מראה עצמו שהוא עשיר ויחשבו האנשים בראותם מעשיו ובשמעם דבריו שיהיה עשיר ועל דרך האמת אין לו דבר מן העושר כלל. וכן יש אדם שהוא מראה עצמו שהוא רש ויחשבוהו האנשים לרש ועל דרך האמת יהיה לו הון רב. ולדמיון זה תמצא אנשים תקח אזנם מן החכמה שמץ ממנה ישאו על שפתם שמות קצת דברים הנזכרים בספרי החכמה ובעת שיהיו עם חלושי העיון וקצרי יד השכל ידברו בשמות ההם ויחשבו בעבור זה השומעים היותם חכמים גדולים ועל דרך האמת אין להם דבר מן החכמה. וכן תמצא אנשים בעלי חכמה ועיון שהם מראים עצמם רשים וחסרים מן החכמה במקום שאין ראוי לגלותה כי לא יעשוה עטרה להתגדל בה וכשתבחן דעתם ושכלם תמצאם שלמים בחכמה ובמוסר. או כיון באמרו יש מתעשר ואין כל כלומר יש אנשים חרוצים וזריזים במלאכתם ביום ובלילה ולא יעלה בידם להתעשר בשום ענין. וכן יש אנשים שפעולותיהם הם כאילו ירצו להתרושש והענין שלא יתנהגו על דרך חכמה ומוסר וסדר רק בשגעון יתנהגו בכל ענייניהם ולפי טבע העולם היה להם להתרושש ועם זה יש להם הון רב ולא הזכיר החכם הסבה בזה. ועל דרך האמת סבה עליונה מצד מחברת הכוכבים יחייבו זה. או נאמר כי זה בגזירת החכמה העליונה ואנחנו נסכל אופני החכמה ההיא. ולדמיון זה תמצא אנשים תהיה בנפשם הכנה מזגית רחוקה מטבע השלמות כל אשר יכוונו להגיע אל השלימות ואל הידיעה ימצאו עצמם רחוקים ממנה. ותמצא אנשים לא יהיה להם השתדלות ועסק ובמעט זמן ובהשתדלות מעט יגיעו אל ידיעה רבה וימצאו נפשם מוכנת אל כל חכמה ואל כל שלמות. וזה לא יהיה רק מסבה עליונית ומזג כוכביי. והענין שבעבור מחברת כוכבי מולדתו יהיה לו מזג שוה מוכן לקבל כל חכמה וכל שלימות ויקל עליו הלמוד והעסק. ובהפך זה תמצא אנשים ימצאו עצמם רחוקים מכל שלימות בעבור מזג כוכביי זימן טבע הנהגתו להיות רחוק מכל שלימות והוא על דרך שאמר אם ה' לא יבנה בית שוא עמלו בוניו בו. שוא לכם משכימי קום מאחרי שבת אוכלי לחם העצבים כן יתן לידידו שינה.
ואפשר שזה הפסוק דבק עם הפסוקים אשר קדם זכרם ששבח החכם בעבור רוב החכמה וגינה עצלות הכסילים לקנותה ואומר שהרש מן החכמה הוא הרש האמיתי. וכאשר הזכיר מה שהזכיר ממקרה החכמים וממקרה הכסילים ויעץ שכל האדם שישתדל לקנותה אמר כי אין כל אדם מוטבע בשוה על קניית החכמה כי יש מתעשר ואין כל כלומר יש אנשים ישימו כל השתדלותם לקנות דבר גדול מן החכמה ולא יעלה בידם אפי' דבר קטן ויש מתרושש כלומר שלא ישתדל לקנות חכמה ככל הצורך והוא מוכן להיות בידו דבר גדול ממנה. או יאמר יש איש יראה שהיה לו מן החכמה שיעור גדול ואין בידו דבר של כלום ויש מראה עצמו כאילו הוא רש מן החכמה ועל דרך האמת קנה ממנה בהפלגה מכל מקום ידעו בני האדם כי מי שהגיע אל עושר החכמה האמיתית מצאה נפשו כופר כי היא הנוחלת חיי עד ומי שהוא רש ממנה ולא רצה לקבל ולשמוע מוסר וגערת מוכיחיו ומייסריו ידע כי אור צדיקים ישמח ונר רשעים ידעך כלומר הוד יפעת נפשם תוסיף ותהיה בשמחה תמידית ונר נשמת הרשעים ידעך ותכרת מארץ החיים כי בעבור היות פועל כל פעולותיו בזדון יבא עליו מצה ומריבה כלומר משלחת מלאכים רעים ועם היועצים שקבלו עצת מוכיחים תהיה החכמה קיימת לעדי עד. ודין מעלת כל החכמים שוה כי ההון הנקבץ מהבל ימעט והקובץ על יד ירבה כלומר כפי רוב החכמה והמעשים הטובים תהיה השמחה והתענוג אם מעט ואם רב.