ברוב דברים לא יחדל פשע בא לגנות אבק לשון הרע ונבלות הפה וכל שיחה בטילה. ואבק לשון הרע הוא על דרכים רבים כמו המספר רע על חבירו דרך שחוק או דרך רמאות כגון שיספר רע על אדם סתם בפני בעל הרע ההוא ומראה עצמו שאינו יודע מי הוא ועל זה נאמר כן איש רמה את רעהו ואמר הלא משחק אני. וכן מי שאומר מי האמין שיהיה פלוני עשיר ונכבד כמו שהוא היום. וכן המספר בטובת חבירו בפני שונאיו שמתוך טובתו בא לידי רעתו וכל זה בכלל באמרו ברוב דברים לא יחדל פשע שכל הדברים האלה סבתם רבוי דברי בני אדם כי כל אדם שירבה דבריו לרוב תאותו אליהם יכשל בהם בהרבות ההבל והחטא בהם והוא שאמרו ז"ל וכל המרבה דברים מביא חטא. גם אפשר שאמרו ברוב דברים לא יחדל פשע בא להזהיר המשתדל בחכמה שיזהר מהרבות דבריו ולא יחקור אלא במה שהורשה ולא יהרוס לראות כי לא יחדל פשע בזה והמונע דבריו מלדבר בנסתרות הוא משכיל כמו שאמרו ז"ל סמא דכולא משתוקא. או יהיה ביאור ברוב דברים בהגדלת דברים והוא בתוארים המחייבים שהכוונה בהם להגדיל המתואר. ואמר לא יחדל פשע. כמו שהתבאר שגנאי הוא לו.
וחושך שפתיו והוא שמתאר אותו בשוללים שהם חשיבת דברים הוא משכיל לפי שזהו תכלית השגתו ית'. גם אפשר שכוון החכם הזה באמרו ברוב דברים כאלו אמר ברוב חלקי הדיבורים לא יחדל פשע. ובא על דרך מאמר אחד מחכמים שהיה שותק מאד במעמד החברים וכשהיה מדבר היו דבריו טובים ונאים. ושאלו ממנו חביריו סבת תוכן הדברים ואמר להם הדברים הם על ארבעה פנים. מהם דברים שתקוה תועלתם ותירא מאחריתם והריוח שבהם ההצלה והם הדברים שייטיבו לאחד ויקשו לאחר וכיוצא בהם. ומהם דברים שלא תקוה תועלתם ולא תירא מאחריתם אם תעזבם תקל משאם מעליך והם כל שיחה בטלה. ומהם דברים שלא תקוה תועלתם ותירא מאחריתם וזהו הנזק ר"ל הוצאת דבה וכיוצא בה. ומהם דברים תקוה תועלתם ולא תירא מאחריתם והם הדברים שאדם חייב לדבר בם כמו הדבור בחכמה ובמוסר ובתורה ובתפלה ובמה שהוא ממינם בשבח המדות הטובות ובעליהם כדי שיתאוה השומע לקנות אותם וגנות המדות הרעות ובעליהם כדי להרחיקם. ואמר החכם ההוא בכל עת שאשמע הדברים אני בוחן אותם ואם אמצאם מזה המין אדבר בהם ואם אמצאם משאר המינים אשתוק מהם. והנה זה החכם בטל שלשה רביעי הדברים. ועל הדרך הזה בא הכתוב ואמר כי ברוב חלקי הדברים שהם שלשה רבעי הדבור לא יחדל פשע כלומר שגיאה כי השח שיחה בטילה שהוא מעט רע משאר החלקים הוא פושע שיושב במושב לצים כי הלץ הוא שדבריו לצון וריק. ואמר אחר זה וחושך שפתיו משכיל כאלו נשאל. ומה התועלת במניעת הדברים ואפי' מאותם שאין בהם נזק והשיב שיעשה מעשה משכיל שהשכל לא יעשה דבר לבטלה אבל כל השתדלותו לתועלת. ובא מלת ברוב על דרך שאמרו רז"ל הלך אחר הרוב. ואפשר שאמר וחושך שפתיו ר"ל והאיש שהוא חושך שפתיו של איש שהוא בעל דברים ומשתיקו הוא משכיל כלומר עושה מעשה שכלי .