1
בשפתי נבון תמצא חכמה. אמר כי בשפתי האיש הנבון תמצא תמיד חכמה. והעניין שלא ידבר כי אם בה ולא ישתעשע כי אם בחשקה. וכמו שימצאו דברי חכמה תמיד בשפתי הנבון כן יהיה נמצא תמיד השבט בגיו האיש שהוא חסר לב. והענין שהוא יפעל פעלים תמיד שיגרמו להיות השבט מכה אותם לעולם. ואפשר שקרא נבון בעל חכמת הלימודים. ואמ' כי האיש המשתדל ללמוד החכמה הלימודית הוא קרוב להמצא בו החכמה האלהית כי מהלימודיות יעלה אל הטבעיות. ומהטבעיות יעלה אל האלהיות או יאמ' כי האיש שהוא נבון לעולם תמצא בפיו דברי חכמה והוא מזרז להכות בשבט ולענות המלך זקן וכסיל הנקרא חסר לב. ואחר שהזכיר כי בשפתי נבון תמצא חכמה אומר חכמים יצפנו דעת כלומ' שהסבה שבשפתי נבון תמצא חכמה היא שחכמים יצפנו דעת כלומר יאגירו ממנה הרבה והסבה שהשבט ראוי לגיו חסר לב היא בעבור שפי האויל מחיתה קרובה.