ואמרו לקחת מוסר השכל הוא פירוש מוסר הנזכר למעלה. ומפני שמלת מוסר כוללת דברים רבים פרט מהם קצת ואמר המוסר שאמרתי לזרז עליו וכי צריך לדעתו כדי להבין אמרי בינה הוא מוסר השכל כלומר המוסר ותיקון המדות המועילים לאדם בקנות חכמה והשכל וזהו צדק ומשפט ומשרים כי אלו השלשה הם עיקר תיקון המדות המועילים לאדם בחכמה כמו שהחכמה מועילה בהם.
ומלת צדק ר"ל היושר. והיושר הוא להגיע כל בעל חוק לחוקו ולתת לכל נמצא מן הנמצאות כפי הראוי לו. ודע כי לא יקרא החוקים אשר אתה בהם לזולתך כשתשלימם צדקה. כי כשתפרע לשכיר שכרו או תפרע חובך לא תקרא צדקה אבל החקים הראויים עליך לזולתך מפני מעלות המדות ברפואת מחץ כל לחוץ יקרא צדקה ומפני זה אמר בהשבת המשכון ולך תהיה צדקה כי כשתלך בדרך מעלות המדות כבר עשית צדק לנפשך המשכלת כי שלמה לה חוקה ומפני זה תקרא כל מעלת מדות צדקה. אמר והאמין ביי' ויחשבה לו צדקה ר"ל מעלת האמונה. וכן אמרו וצדקה תהיה לנו.
אבל משפט הוא לדון במה שראוי על הנדון יהיה חסד או נקמה כי המשפט פעמים שתהיה תולדותו נקמה. ופעמים שיהיה טוב והכלל כל מה שיחייב הדין הנמשך אחר החכמה יקרא משפט.
ומלת מישרים רוצה בו המדות השוות הממוצעות והוא שקראם החכם הזה אורחות יושר ומעגלי יושר והוא שיעמיד האדם כל מדותיו על המדרגה האמצעית והבינונית ויברח משתי הקצוות הנקראות דרכי חושך כי זהו עקר תיקון המדות. וזה מה שרצה זה החכם באומרו פלס מעגל רגליך וכל דרכיך יכונו שהרצון בו שישקול שתי קצוות כל מדה וישים כל קצה בכף אחת משתי כפות הפלס וכשיהיה לשון הפלס בעינו שאינו יוצא לחוץ כלל אז הוא דרך הנכון שיש לו ללכת בו שהיא המדרגה האמצעית הרחוקה משתי הקצוות מזג שוה שמה שבכף אחת מן הקצה האחד שוה למה שבכף האחר מן הקצה האחר כי זהו הפילוס שהזהיר עליו. והוסיף ביאור על זה באומרו אל תט ימין ושמאל כלומר לך באמצע ואל תטה לאחד משתי הקצוות אשר האחת בכף הימנית והאחרת בכף השמאלית מפני ששתיהן רע. אך סוף הפסוק והוא אמרו הסר רגלך מרע רמז בו אל החלק האחר מענין רפואת חוליי הנפש ותקון המדות כלומר אע"פ שצויתי עליך ללכת במדת האמצעית אינו רק במדות ששתי הקצוות שוות בהם ברוע. אך המדה שהקצה האחד בו יותר רע מהאחר התרחק מן הרע ונטה אל שכנגדו ואל תעמוד אז באמצע מפחד שלא ימעד אשורך ותטה אל הדרך הרע ההוא. על כן התרחק ממנו לצד הקצה האחר כדי שיהיה רחוק לך להגיע אליו כי כשימעד אשורך תבוא אל האמצע. וזה החכם הזהיר על אלו השנים ר"ל החכמה והמוסר. כי כשישלמו לאדם אז הוא ראוי להבין אמרי בינה.