תשובו לתוכחתי אומרת כל אחת מן החכמות אל הפתאים ואל הלצים ואל הכסילים הנזכרים תשובו מדרכיכם אשר לא טובים ושמעו דברי תוכחתי.
הנה אביעה לכם רוחי ר"ל לא אתן לכם מן החכמה שיעור קטן רק אביעה לכם רוחי כמעיין הנובע כלומ' אשפיע לכם שפע חכמתי ואודיעה דברי והם חלק חכמתי אתכם.
ואמרו חכמות בחוץ תרונה הם דברי כל החכמות כולם האלהיות והטבעיות והלימודיות. או הם דברי החכמות הלימודיות ובעבור שהחכמה הלימודית כוללת חכמות רבות על כן הוציאה בלשון רבים ואמר חכמות בחוץ תרונה. ואמרו שהחכמות תאמרנה כך וכך הכוונה בו שהחכמות הם נמצאות דרושות לכל חפציהם וכתר חכמה מונח ועומד והרוצה לזכות בו יזכה ואין מונע מלימוד החכמות רק עצלותינו ואלו יהיו החכמות בעלות לשון ודיבור תאמרנה לכל כדברים האלה. או יאמר כי בעלי החכמות הם מזומנים ונמצאים לכל דורש ולכל מבקש וכאילו הם ירונו ויתנו קולם.
ואפשר כי הזכירו בפרשה הזאת חמש מקומות והוא בחוץ תרונה. ברחובות. בראש הומיות. בפתחי שערים. בעיר אמריה תאמר. באו לרמוז על חמש ההרגשות שהם לסבות כל התאות המושכות לב האדם לאהוב פתי ולחמוד לצון ולשנוא דעת וכאילו החכמות יעירו החושים ויזרזום לבחור הטוב ולשנוא הרע וקרא הנפתים אל הסכלים פתאים לפי שמאמינים מה שאינו ראוי להאמין כמו שיאמר פתי יאמין לכל דבר וקרא אותם לצים לפי שאין להם מן האנושות רק המליצה שהוא הדיבור לא השכל. ואפשר שאמרו חכמות בחוץ תרונה רמז אל החכמה האלהית ואמרו בחוץ תרונה ברחובות תתן קולה וכל הנמשך אחר זה רמז למעלות בני האדם בהשגת החכמה האלהית. וכנה הפחות שבמשיגים במלת חוץ ודומה לו בתלמוד אמרו עדיין בן זומא מבחוץ. והיותר השגה ממנו כנה ברחובות. והיותר ממנו בראש הומיות. והיותר ממנו בפתחי שערים בעיר אמריה תאמר ודומה לו פתחו שערים ויבא גוי צדיק שומר אמונים. ובעבורו אמר אשרי אדם שומע לי לשקוד על דלתותי יום יום לשמור מזוזות פתחי.