אמרו כי כוונת שלמה בספר הזה ובקצת משליו הוא שילמוד האדם וידע מהם חכמה ומוסר וכן כוונתם בקצתם עוד שיבין האדם מהם אמרי בינה.
גם אפשר לפרש מלת להבין מתעברת כלומר להבין לבני אדם במשלים ההם דברים שצריכים בינה רוצה בהם דברים שנאמרו על משל וחידה ולא יבינום רק יחידים. והוא הוסיף בזה הספר רמיזות ועשה תחבולות כדי שירגיש הנבון בדברים ההם שהם משל ולאי זה דבר משל כי כן יש בספר הזה הרבה מזה המין כלומר רמיזות על הדברים שנאמרו על דרך משל וחידה ונסתרו הסתר גדול עד שמעט מן הנבונים היה מבין אותם. וברמיזות ובתחבולות שעשה שלמה במשלי הספר הזה יבינם כל נבון. ועקר הספר הזה הוא הענין הזה כלומר רמיזות ברמזים מסתרי תורה.
ואמרי בינה רומז בהם הדברים שלא נאמרו בפשוטיהם שצריך לידיעת בינה. ודע כי החכמה הרמוז אליה הנה אשר יזרז עליה שלמה בזה הספר היא החכמה שהיא חכמה באמת. כי החכמה תאמר על מינים רבים. ואחד ממיניה היא החכמה העליונה המבארת עקרי התורה ומאמתת אותם כמו שבאר זה החכם באומרו אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה. אז תבין יראת יי' כלומר בידיעת החכמה יבין האדם עקרי התורה וסודותיה וסתריה וימצא דעת אלהים כלו' ימצא כל מה שאפשר להשיג אליו האדם מידיעת ה' יתברך שמו. ואפשר שיהיה אלהים חול כאמרו אני אמרתי אלהים אתם. ויהיה הרצון דעת החכמים הראויים להיות שופטים על בני האדם אך בידיעת החכמה שבקש אותה וחפש. ואף מה שסתמו והסתירו והעמיקו ועל כן קרא אותה מציאה כאדם שמוצא אבדה כאומרו עמוק עמוק מי ימצאנו.