קוצץ ויורד וכו'. דווקא בצפורן ולא בסכין כדאיתא בזבחים מ"ח ב' ס"ה א' ס"ח א' חולין כ' ב' כ"ח א' קדושין ל"ו ב' מנחות נ"ו א' ובתו"כ ויקרא פ"ו פרשה ה' ופ"ח פרשה ז'. ואם מלק בשן מרש"י חולין כ' א' משמע דפסול ועי"ש בתוס' ד"ה לא למעוטי וכו' יעו"ש היטיב.
ממול עורף. זבחים ס"ד ב' חולין י"ט ב' תו"כ שם פ"ח פרשה ז'.
מוליך ומביא וכו'. שם בחולין כ' א' יעו"ש וכתב מרן וז"ל ופסק כרב הונא דר' אבין ור' ירמיה סברי הכי עכ"ל והנה מש"כ דר' אבין ס"ל הכי אפ"ל אע"ג דאיתא שם ע"א סבר ר' אבין למימר קוצץ ויורד אין מוליך ומביא לא. י"ל מדקאמר סבר אלמא לבסוף חזר ביה וקבלה מר' ירמיה אמנם יש לעיין לכאורה על ר' ירמיה גופיה דהא תירץ לעיל על קושיית ר' ינאי על בני ר' חייא דלמעוטי מוליך ומביא אתי יעו"ש אבל צ"ל דמה שתירץ על בני ר' חייא גופייהו דאינהו ס"ל הכי אבל איהו בעצמו לא ס"ל כן וכן משמע פשטות לישנא דתלמודא דמקשה הכי למ"ד דכשר בהוליך והביא מאי איכא למימר ור"ל היינו ר' ירמיה גופיה ומשני בני ר"ח ס"ל כמ"ד מוליך ומביא פסול ופשוט וק"ל. והנה משמע דלפי"ז שפסק רבינו דמוליך ומביא כשר במליקה א"כ מחזיר הסימנים פסול דכ"ה שם בש"ס וא"כ יש לעיין על רבינו ז"ל שלא הזכיר זה וצ"ע בזה.
נעקרו הסימנים וכו'. היינו דווקא במליקה אבל בשחיטה שפיר פוסל עיקור סימנין בעוף למ"ד יש שחיטה לעוף מן התורה יעו"ש היטיב בחולין כ' ב' ומסיק שם דר' ירמיה אמר שמואל פליג על הך דרבין בר קיסי וס"ל דגם בשחיטה אין עיקור לעוף ודע דרש"י ז"ל שם דחה הברייתא מהלכה וס"ל דיש עיקור לעוף ואין הלכה כברייתא דרמי בר יחזקאל וכתב דרמי בר יחזקאל ס"ל כמ"ד אין שחיטה לעוף מן התורה והברייתא דשם כ"ח א' (וש"נ) ס"ל דיש שחיטה לעוף מה"ת יעו"ש היטיב ודחי להברייתא דרמי בר יחזקאל מהלכה אולם לרבינו שפיר הלכה היא ורק במליקה ולא בשחיטה וי"ל דגם רש"י מודה לזה וכתב דלר"י אמר שמואל אידחי הא דרמי בר יחזקאל מהלכה יעו"ש.
וחותך שדרה וכו'. עיין זבחים ס"ה ב' חולין כ"א א' כ"ח א'. והא דלא ביאר רבינו דאח"כ חותך רוב בשר וכמו שהרגיש הלח"מ י"ל דרבינו ס"ל דזה לא נאמר רק בחטאת ולא בעולה דבחולין כ"ח א' ובזבחים ס"ח ב' לא נזכר זה רק בחטאת אבל יש לעיין דא"כ הו"ל להביא זה לקמן בפ"ז ואי"ה יבואר עוד מזה. ועיין לקמן פ"ז ה"ו יעו"ש.
שני הסימנים וכו'. עיין חולין כ"א א' ושם כ"ב א'.
בסכין. עיין לעיל הלכה ה' מש"כ שם.
מן הצדדין. חולין י"ט ב'.
וכל העורף וכו'. שם. והיינו כל מול העורף.