למזבח וסופגו וכו'. זבחים ס"ד ב' ועיין לעיל סי' ל"ב סעיף י"ג יעו"ש היטיב.
עם הנוצה וכו'. שם ס"ד ב' וס"ה א' וכת"ק שם דאמר והסיר את מוראתו בנוצתה זו זפק יכול יקדיר בסכין ויטלנו ת"ל בנוצתה נוטל את הנוצה עמה אבא יוסי בן חנן אומר נוטלה ונוטל קורקבנה עמה דבי ר' ישמעאל תניא בנוצתה בנוצה שלה קודרה בסכין כמין ארובה עכ"ל ולכאורה דעת הת"ק כדעת תנא דמתניתין דנוטל הזפק עם העור והנוצה שעליה וגם בני מעים הנמשכין אחר הזפק ואבא יוסי מוסיף דנוטל ג"כ את הקורקבן ודבי ר"י ס"ל דאינו נוטל גם את בני מעים רק קודר בסכין נגד הזפק לבד ונוטלן ופסק רבינו כת"ק ובזה מיושב מה שהקשה הלח"מ דאמאי לא כתב רבינו דקודרה בסכין כמין ארובה יעו"ש היטיב. והרמב"ן ז"ל בחומש כתב כי תנא דמתניתין ס"ל כאבא יוסי דנוטל גם הקורקבן עמו עם העור והנוצה שנגדה ות"ק ס"ל דאינו מסיר רק הזפק והעור והנוצה שכנגדו יעו"ש היטיב ובזה אם נאמר דרבינו ס"ל כוותיה יתכן ג"כ דברי רבינו דפסק כאבא יוסי ולכן ס"ל דנוטל גם הבני מעים דהיינו קורקבן עם העור והנוצה שכנגד הזפק ונוכל לומר כי גם דעת רש"י בחומש כן. ומש"כ הלח"מ בשם הרא"ם דכתב דלרש"י לאבא יוסי אין העור עם הנוצה בכלל הזפק ואינו ניטל עיין בק"א שהשיג עליו ופי' כמש"כ דבעור ונוצה כו"ע לא פליגי דנוטל עם הזפק ולא פליגי רק בקורקבן יעו"ש היטיב. והנה מה שהקשה הלח"מ על רבינו שלא כתב שקודר בסכין י"ל שהבין כי דבי ר"י לא פליגי את"ק וכדעת ראשונה שפי' הק"א אולם יותר נ"ל לומר שפליג שפיר ולכן כתב והסיר את המוראה והעור שעליה בידו למעוטי סכין. זה העולה בדעתי ליישב דברי רבינו בין אם נאמר שפוסק כת"ק ובין אם נאמר שפוסק כאבא יוסי ודו"ק. וע"ע בק"א מש"כ בשם הראב"ד לפרש מחלוקת ת"ק ודבי ר"י בעור דלת"ק אין נוטל העור רק הנוצה לבד משא"כ לדבי ר"י דנוטל גם העור יעו"ש היטיב אבל אין נראה דיפרש רבינו כן. וק"ל.
ומשליכן לבית וכו'. האי בית הדשן אין זה בית הדשן שהיה בשלשה מקומות הנזכרים לקמן סי' מ"א סעיף ג' אלא שהוא מקום שתורמין שם הדשן והוא נזכר בזבחים ס"ד א' ועיין ביומא כ"א א' ועיין לקמן פ"ב מהל' תמידין ומוספין הי"ב יעו"ש היטיב ואולי זהו בית הדשן גדול שהיו בעזרה. אבל בתו"כ ויקרא פ"ט פרשה ז' איתא שתי בתי דשנין היו שם אחד במזרחו של כבש ואחד במזרחו של מזבח זה שבמזרחו של כבש שם היו נותנין מוראת העוף ודשון מזבח הפנימי והמנורה וזה שבמזרחו של מזבח שם היו שורפין פסולי קדשי קדשים ואימורי קדשים קלים עכ"ל ועיין תוס' יבמות ק' א' יעו"ש ולקמן פי"ב הי"א יעו"ש.