בכל כחו וכו'. עיין מש"כ לעיל בהי"א ועיין תוספות פסחים פ"ט א' ד"ה ואילו וכו' וביבמות ק"א א' תוס' ד"ה ואין בי"ד וכו' ובשער המלך האריך בזה ועיין בס' שיח יצחק בחגיגה שם מש"כ בזה.
בשתי ידיו. עיין מנחות צ"ג א' ב' יומא ל"ה ב' ל"ו א' ותוספתא פ"י דמנחות ותו"כ ויקרא דבורא דחטאת פ"ו פרשה ד' ופרשת אחרי פרשה ד'. ועיין בתרגום יונתן ויקרא א' ד' וצ"ע ושם ט"ז כ"א וצ"ע.
על ראש וכו'. עיין מנחות צ"ג ב' ובתו"כ ויקרא פ"ד פרשה ג' ופי"ז פרשה י"ג.
ולא על וכו'. שם במנחות צ"ג ב' בעיא דאיפשיטא. וכעין זה שמעתי לפרש הא דאיתא בחגיגה ט"ז ב' אמר רב פפא ש"מ צדדין אסורים דאי ס"ד צדדים מותרין לסמוך אצדדין אלא לאו ש"מ צדדים אסורים רב אשי אמר אפילו תימא צדדים מותרים כל דבהדי גבה כגבה דמי והנה התוס' שם ד"ה רב אשי וכו' הרגישו בזה שרב אשי החליף שיטתו למה דס"ל בשבת קנ"ה א' דצדדים אסורין יעו"ש וע"ע בתוס' שבת שם ד"ה אמר ר"פ וכו' שהרגישו התם דתרווייהו החליפו שיטתם ר"פ ורב אשי יעו"ש אמנם י"ל דכוונת הש"ס דחגיגה לא משום שבות דשבת ויו"ט רק משום איסור סמיכה וה"ק ר"פ שם ש"מ צדדים אסור לסמוך אפילו בחול דאל"כ נסמוך אצדדים ואי ס"ל דבצדדים מותר לסמוך ביו"ט ורב אשי דחי ליה אפילו לשיטתו דר"פ דצדדים מותרים משום שבות מ"מ כל דלהדי גבה כגבה דמי וא"כ יש בזה משום שבות ביו"ט אבל בחול מותר לסמוך אצדדים והבן. וכן משמע בעין משפט אות ו' שהראה מקום לכאן ודו"ק (ושוב ראיתי בס' שיח יצחק על חגיגה שהביא זה יעו"ש מש"כ בזה.
ולא יהיו וכו'. שם בעיא דאיפשיטא ובתו"כ ויקרא פ"ד פרשה ג' איתא וז"ל ידו על ראש ולא על גב ידו על ראש ולא על הצואר על ראש ולא על הגביים אוציא את כולם ולא אוציא את החזה ודין הוא ומה אם הראש שאינו טעון תנופה טעון סמיכה החזה שטעון תנופה אינו דין שטעון סמיכה ת"ל על ראש ולא על החזה וכתב בקרבן אהרן שיש גורסים ידו על ראש ולא גב ור"ל בגב ידו אסור לסמוך ושוב כתב עוד דה"ק דידו יהיו ע"ג ראשו ולא ע"ג ידו שהיינו דידו חוצץ יעו"ש היטיב ועיי"ש פי"ז פרשה י"ג. והנה מבואר מזה לפי' הק"א דידו חוצץ וצ"ע בזה עיין מש"כ לעיל פ"ה מהל' ביאת מקדש הי"ז יעו"ש היטיב ועוד דא"כ מאי קמיבעיא ליה בש"ס מטלית מהו שיחוץ אם ידו חוצץ מטלית לא כ"ש. ובפי"ז שם איתא בהדיא וז"ל ידו על ראש ולא על גב ידו על ראש ולא על הצואר. שוב ראיתי בתוספתא פ"י דמנחות וז"ל ולא היו מניח ידו ע"ג זבח ולא היו מניח ידיו זו ע"ג זו ולא היה דבר חוצץ בין ידים לקרנות (והיינו שהתוספתא אזלא לשיטתה דס"ל דעל הקרנות היו סומך) א"כ הדין עם הק"א. ודע כי בש"ס שם מביא ברייתא וז"ל ידו על הראש ולא ידו על הצואר ידו על הראש ולא ידו על הגביים ידו על הראש ולא ידו על החזה עכ"ל והך ידו על הראש ולא על גב ליתא ואולי כן עיקר הגי' בתו"כ.