עולת בהמה וכו'. מנחות צ' ב' יעו"ש היטיב ועיין בכל המקומות שציינתי בהלכה א'. ויש לעיין לכאורה על הא דאיתא זבחים ה' א' על הא דמקשה התם מה לשלמים שכן טעונין נסכים ותנופת חזה ושוק יעו"ש היטיב דמשני התם עולה תוכיח והו"ל לעשות פירכא מנסכים לבדה והו"א מה לעולה ושלמים שכן טעון נסכים משא"כ אשם ואיכא למימר משום אשם מצורע נקיט תנופת חזה ושוק דהא התם איכא נסכים ועיי"ש תוס' ד"ה מה לשלמים וכו' יעו"ש היטיב וא"נ י"ל מה דאיתא שם עולה תוכיח היינו עולת העוף והבן. ושוב מצאתי בש"ס החדשים בגליון הש"ס ובהגהות הגאון ר' יחזקאל לנדא שהרגישו בזה ועיי"ש מש"כ בזה אבל לענ"ד נראה דכוונת הש"ס על כל האשמות בין שאר אשמות ובין אשם מצורע ומשום שאר אשמות נקט נסכים ומשום אשם מצורע נקט תנופת חזה ושוק והבן. והא דקאמר עולה תוכיח משום תנופת חזה ושוק מייתי לה.
היה קרבן וכו'. פשוט שם ועיין תמורה י"ד א' ועיין לעיל פ"ג מהל' כלי המקדש דהשיר לא היה רק בעת קרבן ציבור ואין אומרים שירה אלא על הנסכים אלמא דאיכא נסכין בציבור ומבואר כמה פעמים בתורה ובש"ס עצמו מלספר.
או כבש וכו'. מנחות צ"א ב' ר' נתן אומר לכבש זו עולת יולדת האחד זה אחד עשר של מעשר ובספרי שלח לך פיסקא ק"ז איתא וז"ל ר' יונתן אומר לכבש האחד זו עולת יולדת שתטעון נסכים שלא שמענו בכל התורה כולה או אינו מדבר אלא באיל כשהוא אומר או לאיל תעשה מנחה הרי איל אמור ומה ת"ל לכבש האחד להביא את עולת יולדת שתטעון נסכים שלא שמענו לה בכל התורה כולה ד"א לכבש האחד להביא את אחד עשר במעשר עכ"ל וזה שלא כסוגיית ש"ס דידן דשם מבואר דר' נתן דרש דעולה זו עולת מצורע לזבח זו חטאתו או לזבח זו אשמו והא דלכבש זו עולת יולדת ר' יונתן קאמר לה ואילו בש"ס מבואר דר' נתן מייתי לכבש זו עולת יולדת ומהאחד נפקא ליה אחד עשר שבמעשר ועיי"ש בזרע אברהם שיישב זה בקצת יעו"ש היטיב ועיין לקמן פ"י מהל' שגגות ה"ב יעו"ש.
ואילו של וכו'. שם בש"ס מרבה מדכתיב לאיל יעו"ש היטיב ועיי"ש בספרי דמייתי מאיל לדרשות אחרות יעו"ש היטיב.
אבל העוף וכו'. שם במנחות צ' ב' לר' יאשיה ממעט ליה מדכתיב מן הבקר או מן הצאן ולר' יונתן ממעט לה מדכתיב זבח ועוף אינו זבח (ועיין זבחים ס"ט א' קי"ט א' ומנחות ג' א' וזבחים צ"ט ב') והנה הזרע אברהם כתב שם בספרי מדכתיב זבח והיינו שלמים יעו"ש ועיין זבחים ד' א' ויש לעיין בזה וע"ע חגיגה ז' א' יעו"ש (ועיין לעיל פ"א הי"ז).
והאשמות והחטאות וכו'. שם במנחות צ' ב' ועיין בהרבה מקומות שציינתי בהלכה א'.
חוץ מחטאת וכו'. ר"ל דכתיב במצורע דמביא שלש בהמות ושלשה עשרונים סולת מנחה בלולה בשמן היינו לכל כבש עשרון אחד כדאיתא במנחות צ"א א' יעו"ש היטיב דנפקא ליה מדכתיב בפרשת שלח לך על העולה או לזבח יעו"ש היטיב (וע"ע שם ק"ה ב' וזבחים ע"ו ב' ונדה ע' ב') ועיין לקמן הלכה ו' ועיין מנחות פ"ט א'.