קודם שיפתחו וכו'. יומא ס"ב ב' ומה שיש לעיין ע"ז מהא דלקמן פי"ט הט"ו אי"ה שם יבואר מזה.
כמו שביארנו. לעיל פ"ה ה"ה.
בין לשמו וכו'. מימרא דרבין א"ר יוחנן ביומא ס"ג א' וכן ס"ל לרב אשי התם. ודע דכתבו התוס' ביומא שם ד"ה ופליגא וכו' וז"ל בלא"ה נמי הוה מצי למימר ופליגא דרב דימי אדרב חלקיה אלא משום דהשתא פליגא דרב דימי ודרבין אדרב חלקיה עכ"ל ויש לעיין בשלמא דרב דימי שפיר פליג אדרב חלקיה דאילו לרב דימי עקירת חוץ לא שמיה עקירה משא"כ לר' חלקיה שפיר עקירת חוץ שמיה עקירה אלא דרבין הא לא מצינו דפליג ארב חלקיה והא דשוחט פסח לשמו חייב משום דפסח בשאר ימות השנה שלמים הוא והא התם ביומא גופא פריך מהא דרב חלקיה ארבין ומשני הכי השתא התם בעי עקירה הכא פסח בשאר ימות השנה שלמים נינהו עכ"ל אלמא דרבין אתיא שפיר כר' חלקיה והנה לכאורה הייתי אומר דכיון דפסח בשאר ימות השנה שלמים א"כ כששחט לשם פסח הוי עקירה ואי נימא דעקירת חוץ שמיה עקירה א"כ אינו ראוי בפנים וא"כ הו"ל למיפטר על פסח בשאר ימות השנה לשמו אלא ודאי דס"ל דעקירת חוץ לא שמיה עקירה וזה דלא כרב חלקיה והא דפריך לעיל ביומא מרב חלקיה ארבין י"ל דבאמת לא מרב חלקיה הוה עיקר הקושיא דבלא"ה הוי הקושיא ממתניתין גופיה דקתני חטאת ואשם בחוץ פטור ואם נימא כיון דחזי שלא לשמו בפנים ה"ה אשם נמי חייב והא דמייתי הא דרב חלקיה י"ל דאי לאו דרב חלקיה הו"א דאשם מצורע ששחטו שלא לשמו פסול וכדעת רב במנחות ד' ב' לכן מייתי הא דרב חלקיה דשלא לשמו כשר וכדמסקינן במנחות ה' א' ושם פ"ט ב' יעו"ש היטיב אבל באמת לרב חלקיה דס"ל דעקירת חוץ שמיה עקירה א"כ פסח ששחטו בשאר ימות השנה שלמים נינהו והו"ל שלמים ששחטן לשם פסח יפטר כן נראה לכאורה. אבל לפ"ז יקשה הא רבינו פסק בהלכה י' כרב חלקיה וכאן פסק כרבין וצ"ל על כרחך לומר דטעם רבינו כיון דפסח בשאר ימות השנה שלמים נינהו והו"ל שלמים ששחטן לשם פסח דכשר לפנים עי' בזבחים י"א א' והא דמהני עקירה בחוץ היינו דווקא בדבר שאם היה לשמו פטור ע"ז מהני עקירה דלחוץ דשלא לשמו מחייב אבל על דבר שהוא חייב לשמו דנימא דיועיל עקירה ויפטר ועקירה יהא כמו דקאי לאותו דבר ויפטר זה לא שמענו (ובחטאת ששחטו שלא לשמו בחוץ אם מועיל העקירה ויפטר או לא עי' בזבחים ק"ט א' קט"ו א' יעו"ש היטיב) סוף דבר דברי התוס' לא ברירין לי ואי לא מסתפינא אמינא כי ט"ס הוא בתוס' וכצ"ל דהשתא פליגא דרב דימי אדרבין ואדרב חלקיה עכ"ל ואכתי צ"ע וה' יאיר עיני ובתורתו יבינני. (ועיין בס' ברכת אברהם לבנו של רבינו בסי' ז' דלא מיירי רבינו בע"פ קודם חצות יעו"ש.