דבריו קיימים וכו'. עי' תמורה כ"ה א'.
תוך כדי דבור וכו'. כן הוא שם ע"ב ועיין ש"ך חו"מ סי' רנ"ה ס"ק ה' שהרבה לתמוה ע"ז מהסוגייא דב"ק ע"ג ב' ועי' במל"מ שכתב שנדחה אותו סוגייא דמרובה חדא מפני דמ"ד דס"ל דתכ"ד דמהני אפילו כדי שאילת תלמיד לרב א"כ לא אתי שפיר דלא אתי כחד וכקושיית התוס' יעו"ש היטיב ועוד מפני סוגיא דזבחים ל' א' דשם משמע דלא מהני חזרה בהקדש אפילו תוך כדי דיבור יעו"ש היטיב והנה לכאורה יש לדחות דר' מאיר ס"ל דאין אדם חוזר תכ"ד אפילו כדי שאילת רב לתלמיד אבל לר"י דס"ל תכ"ד קטן יכול לחזור ורק בתכ"ד גדול א"י לחזור כדאיתא בב"ק וה"ק אם כנמלך והיינו בתכ"ד גדול וכמש"כ התוס' בב"ק שם. והנה אמרתי לפרש סוגייא דב"ק לשיטת רבינו דה"פ בתכ"ד קטן מהני אם מפרש דבריו אבל בתכ"ד גדול לא מהני אפילו במפרש והוי כאילו נמלך עיי"ש בתוס' בד"ה תרי וכו' יעו"ש היטיב ודו"ק ושוב מצאתי כן בפני יהושע שם שמפרש כן ונהניתי וע"ע ברש"י תמורה שם שמפרש תרי לישני על תכ"ד אי קטן אי גדול יעו"ש היטיב והנה אי תכ"ד הוא קטן מבואר דמפרש כרבינו דבהקדש לא מהני אפילו תכ"ד קטן וע"ע במש"כ הצאן קדשים בתמורה שם מזה יעו"ש היטיב (והיה לי עוד דרך אחר לפרש דברי רבינו אבל לפי שמצאתי אח"כ שכבר קדמני בזה הקצות החשן יעיין המעיין משם לא רציתי להאריך עוד בזה) וע"ע בס' שער המלך מש"כ בזה. ועל מש"כ המל"מ עוד על דברי התוס' בב"ק שם וז"ל והנה מה שתירצו התוס' לקושייא זו לא הבנתי דבריהם דמה שהביאו מסוגייא דנזיר ומפ' בתרא דנדרים אין ראיה משם אלא דתכ"ד כדבור דמי ודלא כרבנן דר' יוסי אך מה שתמהו דמנא להו דהוי כדי שאילת תלמיד לרב דהוי דלא כמאן לא ידעתי האיך העלו מזור לקושיא זו והדבר אצלי צ"ע עכ"ל ואעתיק לפניך לשון התוס' דב"ק שם ד"ה כי וכו' וז"ל וי"ל דס"ל כברייתא דמי שאמר הריני נזיר ושמע חבירו ואמר ואני (נזיר כ"א א') וכן הלכתא דתכ"ד כדבור דמי והכי פסקינן הלכתא בנדרים (פ"ז א') עכ"ל והנה בנזיר שם מבואר דתכ"ד כדבור דמי אפי' כדי שאילת תלמיד לרב ומנדרים לא מייתו ראיה רק דהלכתא דתכ"ד כדבור דמי אבל לא מייתי לה לענין שיעור תכ"ד כמה הוא ולענ"ד זה פשוט ואין מקום לתמיהתו כלל. ומש"כ רבינו הרי וולדה שלמים. דע כי במשנה שם בתמורה כ"ה א' איתא ה"ז וולד שלמים אבל במסקנא אסקינן דוולדה שלמים הוא ולא מיקרי וולד שלמים דהוא שלמים בפ"ע ולא מחמת אמו יעו"ש היטיב ועי' לקמן פ"ד מהל' פסולי המוקדשין ה"ו יעו"ש היטיב ואי"ה במקו"א יבואר מזה.