נזיר וקרבן וכו'. עיין נדרים ט' א' ושם איתא אמר שמואל באומר כנדרי רשעים הריני עלי והימנו. הריני בנזירות עלי בקרבן. הימנו בשבועה. יעו"ש היטיב ופירש"י דמיירי בהיה מונח ככר לפניו ואמר עליו כנדרי רשעים הריני עלי והימנו ואכלו חייב בקרבן ובנזירות ובשבועה וכגון שהיה נזיר עובר לפניו יעו"ש היטיב (וכן משמע מפי' המאירי בס' בית הבחירה יעו"ש) אמנם הר"ן פי' שם דמילי מילי קתני וה"ק אם היה נזיר עובר לפניו ואמר כנדרי רשעים הריני הרי נדר בנזיר ואם היתה בהמה מונחת לפניו ואמר כנדרי רשעים עלי ה"ז נדר בקרבן ואם היה ככר מונח לפניו ואמר כנדרי רשעים הימנו שלא אוכל ה"ז שבועה יעו"ש היטיב וכן פי' הרא"ש שם וכן פי' הנמוקי והריטב"א שם יעו"ש (וכן הוא פי' הרשב"א בחי' לנדרים) והנה רבינו בפ"א מהל' נדרים הכ"ה כתב וז"ל האומר לחבירו הרי עלי כנדרי רשעים אם אוכל לך שמנדריהם נזיר וקרבן ושבועה ואכל חייב בכולן עכ"ל ושם בהכ"ו כתב וז"ל אמר כנדרי רשעים הריני והיה נזיר עובר לפניו חייב בנזירות. כנדרי רשעים עלי חייב קרבן. כנדרי רשעים שלא אוכל הימנו חייב בשבועה עכ"ל ועיי"ש במרן שכתב (אחר שהביא דברי הר"ן) וז"ל והשתא מש"כ רבינו אמר כנדרי רשעים הריני והיה נזיר עובר לפניו וכו' עד חייב בשבועה מבואר בגמרא שכתב בסמוך ומש"כ כנדרי רשעים עלי חייב בקרבן היה ראוי להעמידה כשהבהמה עומדת לפניו דומיא דנזיר וכמו שהעמידה הר"ן ודברי רבינו סתומים ומש"כ כנדרי רשעים אם אוכל לך שמנדריהם נזיר וקרבן ושבועה וכן מש"כ כנדבת כשרים שמנדבותם נזיר וקרבן כלומר שפי' כן וזה הצעה למה שיכתוב אח"כ עכ"ל והנה לכאורה גם דברי מרן צריך ביאור ואולי כוונתו שמה שכתוב בהכ"ה הוא הצעה למה שיפרש אח"כ בהכ"ו וזה דוחק וע"ע שם בלח"מ מש"כ מזה וגם הוא דחוק ודברי מרן דכאן נוטים לדברי הלח"מ אבל העיקר נ"ל כי בירושלמי דנדרים איתא פלוגתא דשמואל וזעירי דשמואל ס"ל דאו או קתני וזעירי ס"ל דכולה חדא יעו"ש (והובא ג"כ בחי' הרשב"א) וא"כ בש"ס דידן נקט שמואל לטעמיה דאו או קתני וזעירי י"ל דלא פליגי עליה בדינא יעו"ש היטיב. שוב ראיתי במראה הפנים שם בירושלמי שהרגיש בזה וכתב כמש"כ וע"ע בס' בית דוד על משניות מש"כ בזה יעו"ש היטיב וגם דבריו נראים קצת יעו"ש היטיב וע"ע בטור ושו"ע יו"ד סי' ר"ו סעיף ד' יעו"ש.
לא נתחייב וכו'. עיי"ש בר"ן מבואר הדבר היטיב.
בנזיר ובקרבן וכו'. אבל לא בשבועה עיי"ש ברש"י ור"ן ורא"ש יעו"ש היטיב.
בקרבן. עיי"ש נדרים י' א' יעו"ש היטיב.