ולא גילח וכו'. עיין לעיל פ"א ה"ה יעו"ש ובמש"כ שם.
ולמחר יביא וכו'. כ"ה בנזיר מ"ד ב' לפירוש תוס' ד"ה ומגלח וכו' וכ"כ רבינו שם בפי' המשניות ודלא כרש"י שם ועיי"ש ברש"י ד"ה דטבל וכו' ועיין בתו"כ מצורע פ"ב ובקרבן אהרן אות ז' יעו"ש היטב ועיין בר"ש פי"ד דנגעים מ"ז יעו"ש (וע"ע בספר בית הבחירה להמאירי בנזיר שם).
המצורע עומד וכו'. פסחים פ"ה ב' ויומא ל' ב' וסוטה ז' א' ונגעים פי"ד מ"ח ותוספתא שם פ"ח ובתו"כ מצורע פרשה ג' יעו"ש.
כשהוא חי וכו'. מנחות ס"א א' ושם בתו"כ.
ומניפו. ובתוספתא פ"ח דנגעים מבואר דגם המצורע היה מניף והובא בר"ש בנגעים פי"ד מ"ח. אבל אין כן דעת רבינו ועיין במרן ולח"מ.
את האשם וכו'. עיין השגת הראב"ד מה שכתב בזה ועיין במרן ולח"מ שרמזתים לעיל. אבל יש לעיין דמבואר בזבחים ל"ג א' דאי הוה אמרינן דסמיכת אשם מצורע מדאורייתא ותיכף לסמיכה שחיטה דאורייתא הוי עייל להדיא לעזרה וסמך א"כ לענין תנופה דהוי מדאורייתא א"כ לעייל להדיא ולהניף. וע"כ צ"ל דהכתוב גילה כאן דלשון והניף אותם וגו' לא קאי רק אכהן לבד ולא על הבעלים ולא אמרינן דהוי תנופה בבעלים רק במקום שכתיב יד אצל תנופה וגמרינן מידיו תביאנה אבל הכא לא כתיב רק והניף ומשמע דקאי אכהן דמיירי ביה (וכן משמע קצת דעיין בתו"כ שם דסד"א דגם המצורע טעון תנופה יעו"ש וא"כ קאי אכהן ולא אבעלים) ופשוט.
ושוחטין אותו וכו'. והוי תיכף לסמיכה שחיטה לדידן דמכשירין כל העזרה לשחיטת קדשי קדשים וכמבואר לעיל סימן ה' סעיף ט"ו ועיין בלח"מ מה שכתב להקשות על הך דפ"ג מהל' מעשה הקרבנות הי"א יעו"ש היטב במש"כ שם ובארתי שם באורך ופשיטא דקושייתו לק"מ.
שני כהנים וכו'. זבחים מ"ז ב' נגעים פי"ד מ"ח ותוספתא פ"ט ותו"כ מצורע פ"ג ויומא ס"א ב'.
בידו הימנית וכו'. כ"ה בתוספתא פ"ק דזבחים והובא במרן (ועיין רש"י מנחות יו"ד ב' דבאשם מצורע בעינן שמאל יעו"ש היטב וי"ל דנפקא ליה מדבעינן שיתן באצבעו הימנית אלמא דהדם הוא בכפו השמאלית וקבלה בעינן בימין).
וזורקו על וכו'. שם במשנה ובתו"כ שם יעוין שם ובתוספתא שם.
הכהן מבפנים וכו'. זה פשוט ממה שקדם וק"ל ועיין תוספתא פ"ח דנגעים.
ומכניס המצורע וכו'. שם בנגעים במשנה ט' וכת"ק.
על השמאל וכו'. יומא שם נזיר מ"ו ב' סנהדרין מ"ה ב' פ"ח א' נגעים שם מ"ט ותו"כ שם דלא כר"ש ואף ר"ש לא פליג רק באין לו בהן ימנית אבל ביש לו לא פליג ועיין במנחות י' א'.
יקריב חטאתו וכו'. דהכי כתיב קרא ועיין לקמן פ"ה ה"ג ועיין לעיל פ"ט מהל' תמידין ומוספין ה"ח יעו"ש.
ויוצק לתוך וכו'. שם בנגעים מ"י ובתו"כ שם.
שבע פעמים וכו'. שם בנגעים ובתו"כ שם ועיין יומא ס"א א' ומנחות כ"ז ב'.
כל הזייה וכו'. שם במשנה ובתו"כ שם.
ולא כיון וכו'. מנחות כ"ז ב' תוספתא פ"א דזבחים.
לא כיפר. קאי על מתנות הבהונות אבל מתנות הראש לא מעכב כמבואר לקמן פ"ה ה"ה ושם יתבאר בזה.
מתחלק לכהנים. ב"ק ק"י ב' זבחים מ"ד ב' צ"א א' מנחות נ"ח א' ע"ג א' חולין קל"ג ב' תוספתא חלה פ"ב וספרי קרח פיסקא ועיין בפ"א מהל' בכורים ה"ד והי"ג.