1
גמ' אתחומין לא אשקוד ומ"ס אתחומין נמי אפקוד. נ"ב נ"ל פירושו מ"ס אתחומין לא אפקוד כלל עד אחר סיני כשאר המצות ומ"ס אתחומין נמי אפקוד היינו באלוש. דבסדר עולם מייתי להו תרוייהו במרה נצטוו על השבת ובתר הכי קאמר באלוש נתנה להם שבת. ש"מ דאיתא להא ואיתא להא ותלמודא דרך קצרה נקט ור"ל במ"ש שבת דמרה היינו שבת שלפני מתן תורה שכבר נתנה בט"ו באייר ובזה מיושב מה שנתקשה להתוס' בד"ה כאשר צוך דודאי שבת ראשונה היתה שלא שמרו מקצתן (כמ"ש בס"ד בגליון ס״ע פ״ה) ובכן אין הכרח ג"כ למ״ש תוס' סד"ה אתחומין וק"ל. אלא ודאי מפ' המן ילפינן הוצאה. ול"פ אהא דבמרה נתנה שבת: