רבינו נתן בעל הערוך היה משבט יהודה ממשפחת התפוחים והיה שנת ד' אלפים תשצ"ח כנזכר בערך עד זומם. והוא תלמיד רבינו חננאל ורבינו משה הדרשן. וחבירו רבינו גרשון מאור הגולה. ורש"י שאיל שאילתא מהרב הערוך. כמ"ש בספר אגודה דף קע"ב ד"ה רוקח וכו' ובנימין זאב סי' רל"ג. וחבר רבינו בעל הערוך תשובות וזכרם לפעמים הפוסקים ומהם המרדכי פרק שלשה שאכלו והיתה מנוחתו שנת תתס"ו (מצאתי בספר שם הגדולים מהחכם ר' יוסף דוד אזולאי).
אלו הן ספר הערוך שנדפסו עד היום
א האחד ערוך זה אשר הגהתי ותקנתי: והוא נדפס שנת תט"ו לפ"ק עם המוסף באמשטרדם
ב עוד שנ"ט לפ"ק בלתי מוסף עם הגהות הבחור ר' שמואל הארקוולעי. בבסיליאה
ג עוד תי"ג לפ"ק בלתי מוסף. בוויניציאה
ד עוד אחד והוא הקדמון לכלם נדפס רע"ז בכתב אשורית (ולא נזכר בשפתי ישנים מפני יוקר מציאתו לא בא לפניו) נדפס מבני שוגצינ"ו במדינת איטליא. וניתן לי במתנה מהרבני מוה' בנימין פרענקל.
ה עוד בא לידי ערוך נדפס בכתב מרובע. אבל השער הראשון חסר ומפני כן לא יכולתי למידע באיזה עיר שנדפס. והוא בלתי מראה מקומות ובלתי המוסף. ובסוף הספר חתם בעל ההגה"ה ישעיה בן כמר"ר אלעזר פרנס ז"ל מבני הגרשוני. גם כתב בסוף הספר אלו הם הטעיות אשר מצאתי בהעתק הערוך אשר היה לפני הנדפס בעיר פיזר"ו בשנת רע"ו. אשר המגיה אותו לא דק להבין כוונת הענין עכ"ל. שמא גרים. אקרא וקול ארים. שם החיבור הפלאה שבערכין בהיות כי הערוך הזה אשר שמתי בס"ד עין עיוני עליו מובדל. עד כי הפליא והגדיל. ומופלא ומפורש הוא במעיין ובאר. מכל דפוסי השאר. הן בדמיון ההגהות. אשר הגהתי ומצאתי נפלאות והן בכמה אקונים. בעניינים שונים. והרבה חידושי דינים. אשר הצבתי לבדנה. ואקוד ואברך. להשם המבורך. כי מפיו נתן הַשְכֵל להעמידני על האמת ולכוון דעת רבינו הערוך. ואחריו הייתי כרוך. כצייד יחרוך (עיין עירובין נ"ד: ע"ז י"ט במלתא דבר ששת כי אתא רב דימי משל לצייד צפרין וכו' מתקיימת בידו) ולא הייתי ירא ולבב רך. ולא חזרתי מעורכי מלחמה וקרב לערוך. להצילו מכמה השגות שהשיגו הראשונים והאחרונים בכלל ובפרט ברוך. וסימנא מילתא כי הגימטריא של הפלאה שבערכין ומספר אותותיהם שנים עשר עולים כמנין ישעיהו בהגאון רבי יהודא ליב ז"ל מכוון לא נגרע ולא יותר. והשם הטוב אשר יכרעו לו כל ברך. ידריכנו על האמת באמתת הדרך ותפלתי בפה רך היות התורה מחזרת על אכסניא ויוצאי ירך: