ראה ראיתי. כמה ראיות מה שלא צעקו כלל. כמו שביארנו לעיל ב׳ כ״ה פרישות ד״א. והשלכת הולדות ליאור בשנים שעברו זה שמונים שנה. והשפלת דעת ישראל בהמצאות פרעה. היינו שמפרש. את עני עמי אשר במצרים. ולא נצרך לפרש איזה עם. כי אין להקב״ה עם מיוחד אחר זולת אשר במצרים. ויותר היה להקב״ה לומר עני עמי ישראל. אלא פירש למשה דמה שרואה עניות הדעת של ישראל. ושפלות הנפש. אינו אלא משום שהמה במצרים. ולחוצים המה בצרות דחוקות וכדומה. אבל כשיצאו ויהיו בני חורין מוכשרים המה להיות עשירי הדעת ונפש גבוהה. הכל ראיתי מה שלא שמעתי. [ואין הפי׳ כת״א שעבוד עמי. ועי׳ להלן י״ז דשם הפי׳ כת״א וכתיב בא״א]:
ואת צעקתם שמעתי מפני נגשיו. נכלל בזה שני מיני צעקות. א׳ היא התפלה שעשו ביום מות פרעה ונזעקו כולם מה יהיה אחרית לרעתם. ב׳ מה שנאנקים בעת שהמה מוכים ונענים. וע״ז אמר. כי ידעתי את מכאביו. ולא צעקה של אנשים אוהבי בטלה הוא שצועקים על כל טורח. אלא המה סובלים כאב של כל האברים בהכאה וגם נכלל בזה כאב הלב מכמה צרות: