1
ועשית סירותיו וגו׳. בזה ודאי ניחא דא״א למזבח בלי כלים אלו. מש״ה כתיב בלשון ידוע סירותיו וגו׳:
2
לכל כליו תעשה נחשת. כל כליו מיבעי [וע׳ רש״י ורמב״ן לעיל י״ד כ״ח] אלא לא השמיענו בזה שיהא דוקא נחשת ולא כסף וזהב כמו גוף המזבח החיצון. דודאי היו מזרקות כסף וזהב ג״כ כמו לדורות. והרי הנשיאים הביאו מזרקי כסף והקדישו למזבח. אלא בשביל שיש נחושת פשוט הנוצר באדמה ויש עוד נחושת קלל שמצרפים נחושת ומעמידים אותו על צורה בהירה ביותר והזהיר הכתוב דלכל כליו תעשה נחושת. כמשמעו מעשה הנחושת שנדרש להם. היינו יצרף ביחוד לצרכי המזבח וכליו אבל ודאי אפשר שיהיו הכלים משארי מתכות רק שיהיו עשוים לשמו: