ויקח משה וגו׳. הפסוק הזה אינו במקומו הראוי לו. אלא בצאת ישראל מרעמסס. שהרי לא היה ארונו של יוסף עומד בסכות. אלא בא ללמדנו הא דתניא במכילתא יוסף זכה לקבור את אביו כו׳ מי לנו גדול מיוסף שלא נתעסק בו אלא משה כו׳ ולא עוד אלא שעם יעקב עלו עבדי פרעה זקני ביתו ועם יוסף עלה הארון והשכינה והכהנים והלוים וכל ישראל ושבעה ענני כבוד. ולכאורה מה שייכות היו כל הדברים הנפלאים הללו לארונו של יוסף. וכי בשביל יוסף הלכו. אלא כמו שביארנו בפ׳ ויחי דגם העולים לקבורת יעקב לא כולם עלו לכבודו של יעקב אלא הרבה עלו לכבודו של יוסף ומהם בצווי יוסף לשמירה. ומ״מ נחשב הכל לכבודו של יעקב ע״ש. כך בארון יוסף כל מה שעלה עמו נחשב הכל לכבודו מש״ה סמך הכתוב עצמות יוסף לכאן משום דבסוכות החל כבוד ה׳ להופיע עם העננים. ונחשב כאלו באו בשביל עצמות יוסף:
עמו. מיותר. ולפי הפשט מודיע שלא מסר תומ״י לשבטו ולנושאיו אלא כבדן להיות עמו. והיה כן כ״ז שלא נכנס למחנה שכינה בקבלת התורה ובא״מ והדרש במס׳ פסחים עמו במחיצתו שטמא מת מותר במחנה לויה ועי׳ ס׳ במדבר ל״א י״ט מש״כ שם:
מזה אתכם. בפ׳ ויחי לא כתיב אתכם. ובמכילתא תניא והעליתם את עצמותי יכול מיד ת״ל אתכם. כשתהיו עולים. וממה שלא כתב שם אתכם נראה שהשביעם אם יהיו יכולים להעלות תומ״י יעלו אלא שפי׳ שאם לא יהיו יכולים מצד המלכות יעלוהו עכ״פ בעלייתן ומש״ה כתיב כאן כי השבע השביע דפי׳ השביעם שישביעו לבניהם אחריהם שיהיו בעת היציאה: