והיה וגו׳ מה העבדה הזאת לכם. של ק״פ. שאין לה שום תכלית כמו כל קרבן בא לרצון או לכפרה. ובכור ומעשר שאינם מרצים ג״כ טעמם ידוע במקומם. אבל פסח למה הוא בא אם מפני התודה לה׳ על הנס של י״מ. לא היתה ראויה אלא לאותה שעה שלא מצינו מצוה לעשות זכר לנס לעולם. זולת חנוכה ופורים קבעו חכמים בזמנם ג״כ לטעמים ידועים בענין הנס שיהא לנו לזכר. ולא לגוף הנס בלבד. מעתה יש לדעת מה הענין שמורה מעשה הפסח לדורות. What is this service. The Pesach sacrifice is singled out for the scoffer’s derision because it serves no practical purpose, unlike other sacrifices which at least serve as appeasement or atonement. And if it is to serve as an expression of gratitude for the redemption it should not have been made to coincide specifically with the striking of the first born, for in no other instance are we commanded to commemorate miracles. The only exceptions are the festivals of Chanukah and Purim and even in those cases the intention of the Sages was to call to mind the deeper concepts connected with the miracles, not the miracles themselves.