בירר שלש אותיות [בליקוטיו כ"י ממש, בירר שלש אותיות כו' אמ"ש כו', שג"ר מתפשטין בכל הו"ק כמ"ש בא"ז אתגלף האי חכמתא ואתעביד כו' וכ"ה בעש"ן כי א"א בלא הג' יסודות אמ"ש, אלא שבג"ר הן פשוטות כ"א לבדו ובו"ק בכ"א מורכב כל הג' אמ"ש ואינן חלוקין זה מזה אלא בסדרן כמש"ו]. הן יה"ו שהן מן י"ב פשוטות:
בסוד שלש אמות אמ"ש. כנ"ל שהשלש אמ"ש הם בסוד חב"ד שהכתר והדעת הן זה בסוד חיצוניות וזה בסוד פנימיות כידוע והן יה"ו שבשם וכולן נכללין בדעת כנ"ל והדעת נתפשט אחר כך בו' קצוות וזה שאמר וקבען בשמו הגדול וחתם בהם ששה קצוות :
חמש חתם וכו'. הן ו' קצוות הידועים שחתומים ביה"ו שג' אותיות בונות ששה בתים כדלקמן. והתחיל ברום לפי ששם הוא כסדר יה"ו. וסדר בנין הבתים שני הבתים שהתחלתן ביו"ד הוא בחסד ונצח שהן מימין כי יו"ד הוא בחכמה, והוד וגבורה התחלתן בה"א שהוא בינה, ות"ת ויסוד התחלתן בוא"ו שהוא בדעת, וכן בב' הבתים של כל אות ואות חתם כסדר מזרח קודם למערב ורום ותחת הם קדומים לצפון ודרום לפי שאיהו בנצח ואיהי בהוד ולכן נקראים רום ותחת והן מתעלין בהתעלותן עד הכתר. והן באדם הידים (דרום וצפון) והרגלים (רום ותחת) גוף (מזרח) וברית (מערב) והן רוח האדם. ובעולם הן ששה קצוות העולם שבהן הוא האויר כמ"ש לעיל. ובשנה הן שאר הששה כוכבי לכת (פי' חוץ משבתאי). ובעולמות הוא יצירה שהוא מט"ט ששה סדרי משנה. וכל הח"י אותיות שבששה שמות הנ"ל כלולין ביסוד שלכן נקרא ח"י עלמין בסוד ח"י ברכות וברכות לראש צדיק ומלכות נוקבא דז"א אינו חושב כאן רק כוללה בספי' הראשונה, וגם מלכות שהיא עטרת היסוד אינו חושב כי היא נכללת ביסוד וגם בכתר שלכן נקראת עטרת:
אופן ב'
וחתם בהם ששה קצוות. וזהו שעשר ספירות אלו כוללין כ"ב אותיות דנפש לפי שבאלו ששה הוא י"ח הרי כ"ב, והנה הוא"ו הוא עצם הוא"ו קצוות והן ששה ווי"ן בסוד שם מ"ב כידוע וי"ה הן חו"ב מוחין שהן י"ב פשוטות דדעת והן י"ב פשוטות דאותיות והווי"ן הן כפולות חו"ג ב' דילה כמ"ש בז"ח שה"ש נ"א ע"א ולכן הן ז' כפולות נגדן כידוע שהשביעית אינה כפולה בעצם רק מיחדהו והוא א' שבתוך הוא"ו והן ששה אלפי"ן שהוא וי"ו בה"א אחרונה שהוא מ"ח כלל הכל והן נש"ב (עמ"ש באופן ב' על מ"ד דפ"ד, ש"ל):