1
כתב רבינו ישעיה אלו שעושין נקב בפי בתי ידים ויש להם חוט מחובר עם מחט שמכניס באותן הנקבים ומהדקים על ידיהם. בין אם היה הפתיל מושם מע"ש ומרווח ומהדקים בשבת בין הכניסו בנקבים בשבת אין בו משום תופר. ובעל היראים כתב אותם שיש להם נקבים וחבלים בבגדיהם וחבלים קבועים להדהק אותן חושש אני להם מחטאת ואינו דומה למתיחת חבלים או רצועו' שמהדקין בצוארן שלשם סופו להתירן ולהוציא ראשו ואם חבלי בגדיה' מהודקין שאין יכולין לצאת אלא בהרפותו מותר בחבלי הדוק הצואר ואם חבל הדוק הצואר רחבים שיכול לצאת ראשו בעודן מהודקין ונמלך פעמים להניחו כך לעולם אסור להדקן בחוט של תפירה משבה"ל. וע"כ אסור למתוח חוט של תפירה של בתי ידים אא"כ יש נקב רחב ומתוקנת בתפירות בעגול הנקב הגה"ה בסמ"ק: