1
ובדין הברכות לברך נטילת ידים ואשר יצר אחר שנפנה לגדולים או לקטנים י"א לקטנים לבד כל היום צריך לברך אשר יצר ולא על נ"י ועל הגדולי' כל היום יברך שניהם אפי' בלא למוד אחריו ולא תפלה. והרא"ש לא היה מברך אפי' על הגדולים רק אשר יצר אפי' כשרצה ללמוד אחרי כן רק כשרצה להתפלל אחריהם ובמרדכי כתב פרק אלו דברים שאם רוצה ללמוד אח"כ או להוציא מפיו דבר שבקדושה או ללכת לבה"כ מברך שניהם. ואם יושב ובטל די לו באשר יצר ובתשובת הרשב"א פיר' בשם ה"ר יונה שאין לברך על נ"י אלא בשחרית ובשעת אכילה ומי שטבולו במשקה. ובשבולי הלקט בשם רבי' יצחק ב"ר יהודה כתב שאין לברך רק אשר יצר על הקטנים ועל הגדולים והר"ר אלחנן כתב שמברך על הגדולים על נ"י ואשר יצר ע"כ. וכן נהג מורי אבי מהר"ר יהודה זצ"ל: