1
אם הוא מסופק אם ברך אם לא ברך המוצי' כתב הרמב"ם יברך מספק ונראה שאינה אלא מדרבנן ולא יברך מספק וכ"כ בסמ"ג. כתב הרמב"ם כל הברכות כולן אי יסתפ' אם ברך אם לאו אינו חוזר ומברך לא בתחלה ולא בסוף מפני שהם מדברי סופרים. ונראה דוקא ברכה ראשונה שהיא מדרבנן. אבל אחרונה מעין שלש דאוריית' היא דמסמוך ליה אקראי וכן יראה מדברי הלכות גדולות. אך ברכה מעין שלש יש להסתפ' אם דאוריית' היא אם דרבנן סמ"ק. כל הברכות האילו חוץ מנחם אם נסתפק אם ברך אם לא ברך אינו חוזר ומברך לא בתחלה ולא בסוף מפני שהם מדברי סופרים מרדכי: