1
אלא מתלקט כו' וז"ל הגמרא בפ' בהמה המקשה (חולין דף ע"ז ע"א) א"ל רבינא לרבא מתלקט מהו מתרוסס מהו (פי' מרודד) מתמסמס מהו ה"ד מתמסמס א"ר הונא כל שהרופא גוררו אבעיא להו ניקב מהו נקלף מהו נסדק מהו ניטל שליש התחתון מהו ולא איפשיטא וכסדר הזה כן סדרן הרא"ש ורבינו ששינה הסדר הטעם כתבתי בפרישה: וכן אם נתמסמס בשר החופה ואע"ג דגם זה אבעיא דלא איכשיטא לא כללה רבינו בהדי אינך משום דס"ל אע"ג דלא אפשיטא הכא אפשיטא בדוכתא אחרינא דאמרינן גבי ריאה נתמסמסה טריפה אבל התוספות והרשב"א כתבו דשאני ריאה שהאבר עצמו שהבהמה נטרפת בו נתמסמס אבל הכא הבשר הוא נתמסמס וטריפות אינו אלא משום שבירת העצם משום הכי מספקא בגמרא ב"י (וכתב רמ"א ואנן לא בקיאין בבשר שהרופא גוררו ולכן כל מקום שנשתנית מראית בשר אינו מציל וכ"פ הג"מ עכ"ה):