1
והמחוור שבכולם שיקבל פרוטה מהנכרי כו' יש להסתפק בזמן הזה שרוב המוכרים הבכור אינן מקבלים מן הנכרי אלא מעות ואינן מקפידין על המקום אי י"ל בזה כל המקבל מעות מהנכרי אדעתא דרבנן הוא מקנה ודעתו גם אמקום כדאמרינן בא"ה סימן כ"ח לענין קידושי אשה גבי המשאיל חפץ לחבירו לקדש בו אשה. ועיין בפסקי מהרא"י ס"ס ק"ל דהיכא דהפרה כבר מעוברת ועבידא דאתא הולד אמרינן נעשה כאומר לנכרי קני לך הפרה לולדה והביא ראיה לדבריו ע"ש ועיין בתשובתי שהארכתי בזה: וששאלתם אם כהן עני יכול ליתן לכהן עשיר אם נולד לו בכור רשאי הוא ואם לא ירצה הלה לקבלו רשאי דמצי למימר כיון דלא חייבתך תורה אלא מתנה בעלמא קיהיב לי לא בעינא שונא מתנות יחיה סימן תרס"ב: