כגון נותן טעם לפגם כו' הורה מורי רבינו שכל פסק שאדם רואה בפירוש בספרי הגאונים יכול להורות בימי רבו אפי' תלמיד גמור (ותימה דהא איתא בעירובין פרק הדר (עירובין ד' ס"ב ע"ב) א"ל רב יעקב בר אבא לאביי כגון מגילת תענית דכתיבא ומנחא מהו לארויי באתרא דרביה א"ל הכי אמר רב יוסף אפי' ביעתא בכותחא בעי מיניה מרב חסדא כל שני דרב הונא ולא אורי ופירש"י מגלת תענית שלא היה דבר הלכה כתוב בימיהן אפי' אות אחד חוץ ממגילת תענית ולהכי קרי מגלה עכ"ל ש"מ אפי' דברי' הכתובים בספר אסור לתלמיד להורות בפני רבו ואפי' תלמיד חבר כמ"ש התוס' דרב חסדא תלמיד חבר הו"ל לרב הונא. ואפשר לומר דדוקא בפניו אסור כמ"ש מהו לאורויי באתרא אבל שלא בפניו מותר. ועי"ל דההיא דמגילת תענית איירי בדבר שנראה חידוש לשואל הוא דאסור וכמ"ש התוס' שם בהדיא ומהר"ם בא לומר בכגון שאין רואה לו דבר חידוש לשואל ואשמועינן דאפ"ה אינו מותר אלא בכל שכתוב בספרים וכו' וק"ל עכ"ה). רק לא יורה דבר מלבו ולא וסמוך על ראיותיו ולא ידמה מילתא למילתא מסברת עצמו עכ"ל הג"ה מיימוני פ"ה דת"ת בשם הר"ם עוד כתבו בשמו שאסור לחכם להורות היתר בדבר תמוה שנראה לרבים שהתיר את האיסור והביא ראיה לדבר ע"ש וב"י הביאו. בש"ע סעיף י"ד כתב ענין הסמיכות שנהגו בזמן הזה (והוא מריב"ש סימן רע"א ור"ל שאינו כדי שיוכל הנסמך לדון ואם טעה לא ישלם דלא מהני נטילת רשות זו אלא מריש גלותא או הבא מכח ריש גלותא ונטל רשות ממנו עכ"ה) כדי שידעו כל העם שהגיע להוראה ומה שמורה הוא ברשות רבו הסומכו לכן אם כבר מת רבו א"צ לסמיכות וכן בתלמיד חבר כדרך שנתבאר לעיל במקום שא"צ רשות א"צ סמיכות. וי"א דמי שאינו מוסמך (והיא מהרי"ו סימן פ"ה וקכ"ב והר"ר דוד כהן בתשובה סי' כ"ב עכ"ה) למורינו ונותן גיטין וחליצות אין במעשיו כלום כו' ע"ש. ובסעיף ו' כתב וז"ל (והוא מדברי מהרי"ק שורש קי"ז וק"ע עכ"ה) אם לא קבל הנסמך הסמיכות מיד הרב ההוא הסומך אלא ע"י רבני' אחרים והוא נעשה להם סניף אין לאותו הרב להשחרר עליו כלל אם אינו רבו וכתב רמ"א (מהרי"ק שורש ק"ע) אבל אם סמכו לבדו נהגו שהנסמך כפוי קצת לסומכו וכן מי שלומד בישיבה זמן אחד נהגו לומר שהוא תלמיד בעל הישיבה אע"פ שבעל הישיבה שמע חידושים יותר ממנו ויש למנהגים אלו עיקר על מה שיסמכו עכ"ל ודוקא בלומד שם בישיבה פשט (ההלכה ע"ד האמת והיושר בענין זו נעשה תלמידו וחייב בכבודו עכ"ה) אבל לא חילוקים ודרך הפלפול וכמ"ש בסמוך בשם מהרי"ק: